Mommo åkte hem

Tidigt imorse åkte mamma hem till Sverige igen. Tyvärr blev det tråkigt även på väderfronten eftersom det varit vår första molniga dag. Dessutom väldigt blåsigt så det blev första strandfria dagen idag. Det blev mest hemmahäng och lite poolbad.

På eftermiddagen tog jag en ganska lång promenad med Victor i vagnen. Hade inte planerat att vara så lång men när jag var hyffsat nära hemma insåg jag att Victor tappat en av sina Havaianas flip-flops. Det är hans favoritskor så det var bara att ta varvet, inkluderat två butiker tillbaka. Lyckligtvis låg den på en trottoar halvvägs hem.

Medan vi promenerade var Oscar och Adam och bakade pizza på en restaurang i närheten. Jättekul koncept att de låter barn baka egna pizzor mellan 16-18 på eftermiddagen.

Pizzabagarna
Får hjälp med ugnen.
Avslutningsvis provsmakning. Mycket goda!

Henrik och jag fick in egna pizzor strax efter och de var riktigt goda. Kul!

Efter pizzorna gick Adam, Victor och jag och spelade minigolf.

(null)
Kul att de hade miniklubbor.
Nöjd Adam!
Victor fixade det fint!

Sen avslutade Oscar och Adam kvällen med nya favoriten; biljard. Och jag förstår dem. Det är verkligen superkul. Igår var det den årliga matchen Maria vs Henrik och ni kan ju gissa vem som vann även i år eftersom jag skriver om det här. Han nämnde ngt om revansch idag... vi får väl se. :-)

Playa de Mil Palmeras

Igår var det ännu ett strandbesök. Det blev pp nästan samma ställe som i förrgår, eftersom vi tyckte om den stranden. Men vi måste ju alltid testa något nytt. Knökat på stranden och en plats i 6:e led lockade inte så vi letade och längst bort i ena hörnet, intill en klippvägg hittade vi bästa strandplatsen hittills.

Vårt röda parasoll precis vid strandkanten.
Vi och massa andra
Perfekt plats i vänsterkant på bilden.
Mina badbusar!

Efter badet somnade Victor i bilen hem. Mamma och jag tog med oss honom i vagnen när vi gick på shoppingtur på La Zenia Boulevard.

(null)
Det blev ett par nya solisar. Inte för att de är så mörka, men lite roliga.
På Zara blev det denna topp som jag höll för direkt och ett par ljusa slackers.
På Massimo Dutti blev det denna marinblå Kashmirtröja. Kjolen fyndade jag på Lidl förra veckan. Perfekt att slappa i.

Det blev även badbrallor till killarna. Men de får jag visa någon dag de har de på sig. Idag är det molnigt och blåsigt så vi får se vad vi hittar på. Skärmtiden lär öka iaf...

Lo Romero Golf

Igår var det åter dags för Henrik och mig att stiga upp före tuppen och denna gång åka till golfbanan Lo Romero.

(null)
I bakgrunden ön med 8:e green. Kom aldrig dit...
Vår kompis för dagen. Ett måste i värmen.
I golfbilen finns gps så banguiden är hela tiden uppdaterad med avstånd etc. Var givetvis så även på den andra banan vi spelade i torsdags.
(null)
I väntan på vår tur kan man ju ta lite kort :-)

Henriks boll uppeggad och klar. Teerna ligger snyggt på rad.
Sjukt snyggt gjort i bunkrarna. Very classy!

Tyvärr var det bunkrarna som satte stopp för mig även denna dag. Tillsammans med en något sämre driver som gärna drog sig mot bunkrarna...
Kan bara konstatera att jag är sjukt kass på bunkerslag för tillfället. Fairwaybunkrarna duffade jag och kom inte ur och hamnade jag i någon greenbunker så nog fasen fick jag ingen sand alls och slog för långt. Suck och stön.
Var även dum nog att räkna poängen när det var 4 hål kvar. Hade 32 poäng efter 16. Inte svårt att gissa hur det gick 17 och 18. Jodå, jag streckade såklart. Bunkrar...

Åkte hem och åt lunch innan vi åkte till stranden vid Torre de la Horadada. Henrik glömde nämligen avståndskikaren i golfbilen så då tog vi en strand nära golfbanan. Den var jättefin!

På kvällen gick vi ut och åt med vänner till mamma och pappa. En man spelade saxofon/jazz på restaurangen och Victor tyckte det var rätt bra tror jag.

(null)
Glad när man får en ballong på restaurangen.
Henriks förrätt. Större än en normal huvudrätt.

La Manga

Idag tog vi en biltur söderut till La Manga. Det går som en smal sträng av land runt en bukt och den nås bara söderifrån. Eftersom det är söndag och ledig dag var det långa köer för att komma dit och när vi väl kom ner till La Manga orkade vi inte köra så långt norrut utan försökte hitta en parkering och ta oss till stranden.

Mina älskade tokstollar!
Vacker strand med turkost vatten.
Lite lunch under parasollet.
(null)
Mina tre badpojkar och jag.
Fast Victor och jag var en del på land också.
Adam "poosarn".
(null)
Oscar har haft ont i sin nacke idag också tyvärr. Men lyckligtvis kunde han bada lite i vågorna iaf.
Vi bor vid blå pricken och åkte ner till La Manga. Som synes är det en väldigt smal strimma som nästan skapar en insjö. Vi badade dock bara på utsidan.
Kast med liten Adam. Stackars Oscar fick ta det lite lugnare idag.

Hemma igen blev det såklart bad i poolen... och glass. Sedan tände Henrik grillen och grillade kyckling och mamma fixade massa goda ugnsrostade grönsaker.
(null)
Victor premiäråker nya båten som han fick av mormor.
Glass i "spanska trappan" :-)

Imorgon bitti är det tidig uppgång och ny golfrunda.

Vattenland

Besökte idag ett litet vattenland som heter Flamingo Aquapark. Ganska mysigt litet ställe men tyvärr blev vårt besök ganska irriterande, iaf för oss vuxna.

Först ville Victor åka en gul rutchkana och när vi gick upp för trappan och satte oss för att åka blev jag tillsagd att jag inte fick åka. Den var bara för barn och Victor vågade ju inte åka själv.

Oscar och Adam sprang och ställde sig i kön för två större rutschkanor. De gick bredvid varandra. Den ena var öppen och den andra täckt. Då stod en halvsovande badvakt vid starten för att kontrollera att föregående åkare kommit ur vattnet innan nästa åkte. Men han kollade inte om någon ville åka den röda kanan medan den gröna var upptagen. Det gick så långsamt och var så ineffektivt så det kröp i kroppen på mig. Till slut gick jag och frågade gubben i entrén/kiosken om det var något fel på rutschkanorna. Han var totalt oförstående.

Lite senare skulle jag åka med Adam. Då blev jag stoppad för jag hade min tunna guldkedja runt halsen. Att jag inte smällde av.

Adam klättrade lite på ett uppbyggt "berg" de hade vid de solstolar vi låg vid. Då blåstes det i visselpipan och han viftades ner.

Henrik och Adam skulle åka en kana med badringar. Oscar, Victor och jag stod bakom ett staket flera meter ifrån avklivningsplatsen. Jag satte Victor på staketet, på en stolpe, och höll om honom. Men jodå, badvakten 10 meter upp blåste i sin pipa och viftade. Suck!

För oss vuxna var upplevelsen att det mycket sjuka "regler" och badvakterna var som hyenor och dessutom galet ineffektiva. Att de dessutom inte kunde engelska (eller låtsades inte kunna) gjorde inte saken bättre. Lyckligtvis var barnen inte så brydda och var nöjda och glada.

(null)
Victor i lilla grodkanan.
Adam i vattenrutchkanan.
Fina Oscar innan stackarn fick nackspärr.
Fina badpojkar!
Adam badade mycket!
Tar sig runt själv genom att springa i vattnet.
(null)
Adam och Victor diskuterar vart de skulle åka. Tyvärr blev det ju inget åk i den gula kanan till vänster trots tre-fyra försök. Han vågade helt enkelt inte själv.

Bilder från kvällens restaurangbesök på en asiatisk restaurang.

Förrätt hemma i trädgården.

Punta Prima

Efter en kass morgon med gnäll och tjöt kom vi oss äntligen till stranden. Idag blev det den närmaste, vilken heter Punta Prima. Väl på plats hade vi det bra.

Victor gjorde nya framsteg i badet genom att idag även tycka att det var roligt att bada i vågorna. Han kramar oss ordentligt men skrattar och är glad i vattnet.

Glass såklart!
Mini står exakt som Oscar och spanar ut över havet.
Så här lycklig är man när man hoppat i vågorna.
Nöjd badpojke
Som äter glass med hela ansiktet.

Efter stranden blev det en paus hemma innan Henrik och jag åkte själva in till Torrevieja. Vi körde lite baklängesmiddag eftersom vi började med en GLASS på strandpromenaden.

(null)
Stooor glass. Mycket god!

Sedan blev det Sangria på en annan uteservering.

Sangria
(null)

Eftersom restaurangen vi planerat att besöka var fullbokad gick vi runt och kollade lite och hamnade på en restaurang där vi åt små mackor. Det hette ngt liknande tapas men varje rätt serveras på en skiva baguettbröd.

Därefter blev det en kort promenad och sedan tillbaka till den fullbokade restaurangen för att hoppas på ett ledigt bord, vilket vi fick.

Hela taken var fyllda av skinkor.
(null)
Var inte direkt hungriga med Ibericoskinka och spanska ostar går alltid ner.
Å Sangria blanco.
Efter maten blev vi hänvisade till vinkällaren.

Las Colinas

Idag klev Henrik och jag upp med tuppen och åkte iväg till golfbanan Las Colinas. Vi peggade upp på första tee 8.30 tillsammans med två norrmän.

Det var en fin bana och spelet var överlag bra. Höll 18 poäng ut men några bunkrar satte stopp för fortsatt framgång så det blev bara 13 poäng in trots en fin start med birdie på 10:an. Henrik avslutade hela rundan med en snygg eagle på 18!

Kuperade fairways.
Älsklingen in action. Massor av hus byggdes bredvid banan. Därav alla byggkranar i bakgrunden.
Golfbil var ett måste i värmen.
(null)
Snyggt upplagda bollar på ranschen. Like på den!
Varmt (så tröjan tydligen klibbat fast efter slaget :-)) men lyckligtvis lite svag vind, åtminstone när man gasade på med golfbilen.

Efter rundan blev det lunch hemma och trädgårdshäng med poolbad. Victor, som för två dagar sedan inte alls ville bada, utan klamrade sig fast på oss, har idag upptäckt att det var jättekul att "simma" omkring själv och att hoppa från kanten.

Badpojken Adam
Oscar och Victor
Själv i vattnet! (Men såklart inte i poolen)
Mina fyra älsklingar!!!!
Golfspelarn i poolen

Packade sillar

Henrik och jag ställde klockan för att ta en morgonpromenad. Kom iväg lite efter åtta.

Fint att gå längs vattnet.

Sedan blev vi sena iväg till stranden. Vi testade att köra till Torrevieja för att spana in stränderna där men den vi valde blev inte så bra. Säkert fin strand... om vi hade sett den. Så sjukt mycket folk och de låg som packade sillar så det gick knappt att gå mellan ner till vattnet. Oscar och Adam var inte heller så positiva eftersom det inte fanns några vågor och de hade alldeles nya brädor (vet inte vad de heter men man ligger på dem och surfar) som de såklart ville testa.

(null)
På vägen dit hittade Victor en lekplats.
Kolla in parasollhavet!
Längst bak i kanten fick vi ställt upp vår nyinköpta stol så Oscar och Adam fick badat. Victor hade det gott där med melon och Festis.

Vi stannade inte så länge utan gick upp längs strandpromenaden och åt lunch. Sen åkte vi hem och badade i poolen ett tag. Framåt sena eftermiddagen drog vi tillbaka till stranden vi var på igår så killarna fick testa dem.

(null)
Äntligen kom mormor i sin egen pool. På självaste namnsdagen!
Så mysigt när alla tre lekte tillsammans på stranden.

Cabo Roig

Innan vi ens påbörjat framdukningen av frukost vår första dag här i Spanien så hade Oscar och Adam hoppat i lilla poolen.
(null)
Frukost i badbrallor i solen. Fint det!

Stranden Cabo Roig var första dagens utflyktsmål/strandbesök. Tog bilen ett par kilometer söderut bara.

En liten promenad ner till stranden.

Badringar var med hemifrån men vi köpte ett litet parasoll innan vi åkte dit. Oscar var med in i affären så det blev hans favoritfärg; rött.

(null)
Mini är inte förtjust i strandbad än så länge.
Oscar och Adam har däremot bott i vattnet idag. Lekt, hoppat i vågorna, kastat boll. Här var det en Slusher-paus.
Gick bort längs sidan av stranden för att äta lunch.
(null)
I väntan på maten kollade de in div vattensporter som pågick ute på.

Ikväll har vi ätit middag med mamma på en Nepalesisk restaurang.

Sotenäs Invitationals - Roger Sjöblom Memorial

Igår var det åter dags för Henriks tävling Sotenäs Invitationals, som han arrangerar tillsammans med Peter Turesson. Det var andra gången de roddade med denna tvåmannascramble med efterföljande middag. Dessvärre blev det en ändring av namn och syfte i år. En golfvän till många av deltagarna, gick bort alldeles för tidigt förra hösten. Efter detta har en fond startats för att stötta hans barn. Därför valde Peter och Henrik att tävlingen ska hållas till Rogers minne och en del av startavgiften avsattes till fonden. Även en auktion av golfklubbor hölls under kvällen där pengarna gick oavkortat till fonden. Fint!

Jag tror vi var 48 deltagare och Åsa, som jag spelade med, och jag var enda damboll och vi spelade inte riktigt vårt livs golf, så vi kom först från slutet, men vi hade kul ändå. Vi spelade ofta från herrtee och det var extremt svåra flaggplaceringar. Killarnas tee var också pushade så långt bak det gick på alla hål. Inte direkt gynnsamt för höghandicapare med andra ord.

Henrik och Peter med årets segrare Pontus och Patrik
Middagen hölls på Tant Anton i Kungshamn.

Idag har vi ägnat hela förmiddagen åt att städa gula huset. Hyresgästerna kom vid 15-tiden och då drog vi hemåt Getskär.

(null)
Bytt klädsel på soffan och burit in i nya TV-rummet. Första möbeln på plats!
Ställde lite i fönstren också.

Har ingen riktig möbel- och inredningsplan ännu men det lutar åt att det blir rosa toner... eller blå. Vi får se helt enkelt. Lättare att tänka nu när rummen är klara iaf.

Ny vecka (29)

I fredags hade vi en riktigt fin dag. Hängde visserligen bara hemmavid men fram på eftermiddagen gick vi till Flöjten och badade. Victor sov i vagnen en stund så det var en lugn stund med krabbfiske, sol och bad.

(null)
Liten har vaknat och myser hos storebror.
Oscar testar mammas nya luftmadrass.
Frampå kvällen blev det en tur till Badhusparken. Adam hittade en bil som matchade badbyxorna.
(null)
Ännu lite senare blev det en båttur i farmor och farfars båt. Blev en underbar tur i solnedgången.
Glad kapten!
Utsikten från Smyghålet.

Sommar...

Det har blivit lite sommarlov här på bloggen. Försökt att minska skärmtiden för mig själv samtidigt som det blir senare kvällar och jag somnar så fort jag lägger mig på kudden.

Vi har haft en första vecka här på Smögen. Oscar övningskör gummibåten nästan varje dag.

(null)
En fin kvällstur med prinsen.

I veckan var brorsan och barnen på besök. Då var det gummibåtsåkning, krabbfiske, besök hos gammor och bad på Tumlaren.

5 av 7 barnbarnsbarn samlade med gammor.
Adam, Oscar och William
Anders och ett par barn på en av alla gummibåtsturer.

Dagen efter åkte Adam och jag själva till Tumlaren. Det var ett krav för att han skulle få simträna i fred och ge simborgarmärket en chans. Precis som jag trodde var det inga problem när motivationen var bra och störningsmomenten få.

(null)
225 meter och Simborgarmärket och en stor glass fick följa med hem.

Bra jobbat Adam! Nu är ny flytväst beställd.

Grå rum

Idag har de två nya rummen förvandlats från vita till grå och på eftermiddagen hjälpte jag snickarna bära in golvet. Det kommer läggas imorgon.

(null)
Ser lite mörkt ut framåt kvällen.
Golvet inburet.

Ser väldigt mycket fram åt att se det färdiga resultatet. Imorgon ska vi fortsätta snickra lite själva. Äntligen får jag vara med :-)