Kent

Henrik och jag är precis hemkomna från Kents konsert i Scandinavium. Konserten ingick i deras avskedsturne och därmed den sista som vi besöker. Första gången jag såg dem var i Varberg för 15-16 år sedan.

Henrik och jag på plats i Scandinavium.
När absolut sista låten "Den sista sången" spelades kom hela bandet in i vita kläder.

Vi har haft en riktigt trevlig kväll. Vi började med en ganska snabb middag med Linda och Isac på Buenos Aires på Avenyn 1.

Prick 19.30 drog Kent igång spelningen som varade lite drygt 2 timmar.
Bäst enligt mig var "Utan dina andetag" eftersom jag tycker låten är så himla himla fin.

Tack och Hej Kent!

Ullared!!!

I lördags drog min vän Viktoria och jag hemifrån kl 6 för att spendera en heldag på Gekås. Som vanligt hade vi en fantastisk dag med prat och shopping i mängder.

Framåt lunchtid var det dags för vagnstömning. Då betalade vi första lasset och började om :-)

Här kommer bilder på några få av de varor som fick följa med hem.

Köpte även en åkpåse som jag tror kommer bli jättefin i den marinblå vagn som vi tar över efter kusin Svante.
Adam fick ett vinterset med jacka och termobyxor i marinblått.
Som vanligt blev det även en massa tvättmedel, plastpåsar, strumpor och annat matnyttigt.
Ca 13 timmar efter avfärd kunde vi packa ur en fullpackad bil. Sen fixade Henrik middag till oss; grillad älgfile. Mums!

Filur

Idag har vi än en gång fått se det lilla miraklet som växer i min mage. Eftersom jag känner små sparkar varje dag, kände jag ingen oro för att bebisen lever, men det finns ju så himla mycket som kan gå fel ändå. Tack och lov såg allt bra ut. Det kändes som ultraljuden utvecklats massor på de fem och sju år sedan vi gjorde det sist. Barnmorskan gick grundligt igenom den lilla kroppen och det är mysigt att få en liten vink från fem små fingrar eller räkna tårna när vi kollade in fotsulorna.

Oscar och Adam döpte bebisen till Filur, från deras favoritprogram Martin och Filur. Tycker det passar ganska bra för man undrar ju verkligen vad det är för filur som bor därinne. Oavsett vem Filur är så längtar jag massor och min önskan inför ankomsten är att Filur blir lika duktig på att sova som sina brorsor :-D. Nä, skämt åsido, visst hoppas jag det, men viktigast är att Filur fortsätter må bra därinne och att vårt tredje mirakel föds frisk och kry.

Datumet som gäller för BF är 8 februari.
Igår kändes för första gången sparkarna även med handen på utsidan magen och idag har jag känt ett par gånger till.

Kram och Godnatt från mig i bebisbubblan.

Palma

I onsdags eftermiddag åkte BT-gänget till Palma för tredje gången. Det var min andra resa dit. Förra hösten blev det Barcelona.

Vi landade framåt kvällen så det var direkt in huset och svida om och hitta en middagsrestaurang.

Catrin, Aleksandra, Lotta, Anne-Britt och Veronica redo för första middagen.

På morgon blev det som alltid lång frukost på takterrassen.

Torsdagen spenderade vi sedan i stort sett bara på stan. Jag köpte två jackor till Oscar och Adam som jag spanat in här hemma på Zara. Priserna är bättre där nere så drygt 200kr sparades genom att köpa dem där.

En marinblå parkas var till älsklingarna.
Lunch på stan. Ingen Paella för mig dock.
shoppingkassarna börjar komma.
Givetvis blev det en glasspaus.

På torsdag kväll åt vi på Tast, vilket är en tapasrestaurang som besökts alla gånger gänget besökt Palma.

Tast-tjejerna.

På fredagen blev det ett kärt återbesök på Puro Beach, vilket är en beachclub med solsängar, pool, god mat och dryck.

Gick ingen större nöd på mig vid poolkanten.
Utsikten från solsängen.
Hela gänget i poolen.
En svalkande smoothie var inte fel.

Under lördagen tog Lotta och jag en sightseeingtur med turistbussen.

Vi hoppade av en kort stund uppe på berget och kollade in ett slott/borg från 1300-talet. Fin utsikt över staden därifrån.
Jag utanför en av portarna.
När bussturen var slut kollade vi in katedralen, åtminstone utifrån.

Under eftermiddagen blev det ytterligare några butiksbesök och vi avslutade kvällen på den mysiga restaurangen Club Tast.

Vårt lite avskilda runda bord.

Från Club Tast var det bara ett par hundra meter hem (om ens det) så det blev hemgång och packning inför tidig hemresa på söndagen.

Lugn helg

Så var söndag eftermiddag här. Strax dags för killarnas golfträning i blåsten. I morse var Oscar på handboll så det blir dubbel aktivitet idag.

Igår eftermiddag åkte vi till stan och gick på bio med Anna och Alice. Vi såg Hitta Doris.

En glass efter bion.

Vi skulle egentligen följt med hem till Gunnarssons och ätit pizza men Carl var förkyld och Alice blev också snörvlig medan vi var på bion. Hoppas ni kryar på er sötnosar!

Det fick istället bli pizza hemma.

Klassisk Hawaii made by me.

Adam hann tyvärr bli trött och gnällig innan pizzan var klar så han vägrade äta. Så kan det bli ibland.

Tack!

Tusen tusen Tack för alla gulliga Grattishälsningar som vi fått på Instagram och här idag!!! Jag blir alldeles varm i hjärtat! Tack!

Läste i morse att Ebba von Sydow också väntar en trea och hon skrev jättefint om hur det känns. Inte för att jag har några likheter med henne i övrigt, men det hon skrev och pratade om i podden var det viss igenkänningsfaktor på. Jag tror helt klart det kommer bli lite annorlunda mot när Adam kom och Oscar var två år. Denna gång är de stora och äter själva, tar på sig själva, leker själva, går på toa själva osv. Inte nog med att jag ser fram emot att mysa med mini, jag kommer få mer tid med Oscar och Adam också när de inte går på fritids och förskola i samma utsträckning. Jag längtar!

Junior

I februari är det planerat att familjen Roderhult ska bli fem. Å nej, det är ingen pissekatt (som Oscar trodde när Adam låg i magen) utan förhoppningsvis ännu en perfekt liten människa. Tror de flesta av er som kikar in här på bloggen vet om det redan, via oss eller djungeltelegrafen, men några träffar vi inte så ofta så då får ni veta nu.

Ultraljudsbilder i v 13+4

Hittills har graviditeten fortlöpt fint. Lite trött såklart, men inget illamående tack och lov. Jag har även denna gång kliande utslag på hals och kinder, men det är väl bara att härda ut tills hormonerna är på normala nivåer igen.

Samma dag som vi åkte till Shanghai blev det inköp av mammabyxor. Kan väl säga att just den där detaljen att man blir tjock känns inte lika spännande tredje gången som första. Samtidigt är det väldigt mysigt nu när magen syns och Oscar och Adam tittar och undrar hur stor bebisen är därinne.

Shanghai dag 4

Vår sista dag spenderade vi huvudsakligen till fots.

Vi passerade en vacker park. I parken fanns människor som dansade, mediterade, sjöng opera eller bara hängde. Mysigt!
Glasspaus på Häagen Dazs i värmen.
Sen besökte vi ett turistiskt, trångt men mysigt kvarter. Det var fullt med små butiker, mer eller mindre bra. Tror många städer har ett liknande ställe, klassiskt på något vis.
Mat som små konstverk. Ingen aning om vad det var dock.

Vi hade vid detta laget gått en del och samlat på oss ett par shoppingpåsar. Vi tog därför taxi till the Bund.

Marie och jag i en klassisk turistbild.
Och en groupie såklart! Tornet till höger är det som Anna och jag var uppe i, 546 meter upp.

Därefter tog vi taxi till andra sidan höghusen. Där mumsade vi godsaker på Afternoon Tea.

Godsaker och utsikt på samma gång.
Anna och utsikten.

På kvällen åt vi mexikanskt. Givetvis med utsikt över stan.

Bästa värdinnan Marie fixade oss en fantastisk semester.
Utsikten från vårt bord.

Dagen efter väntade hemresa för Anna och mig och jobb för Marie så det blev en avslutande skön promenad hemåt efter middagen.

Tack snälla Marie för allt du fixat, tog med oss på och tipsade om. Grymt!!!

Shanghai dag 3

Dessvärre fick jag aldrig till bilduppladdningen till detta inlägg när vi var i Shanghai, så det blir en uppdatering hemifrån istället.

Vi började dagen med att besöka en glasögonmarknad tillsammans med Maries vän Ebru. Aldrig sett så mycket glasögonbågar förut. Butik efter butik i ett par våningar. Vi köpte aldrig några men kul att titta.

Sedan tog vi oss till bl.a Abercrombie & Fitch. Jag köpte ett par T-shirtar till Henrik och en hoodie till mig.

Anna, Marie och Ebru i väntan på chaffisen och lunch.

Vi åt lunch på ett bagelställe, där Marie och Ebru brukar äta sin lördagslunch när de varit på cykeltur.

Det blev en kort siesta innan vi gav oss iväg på fördrink på Flair, vilket är takbaren på hotell Ritz Carlton. Väldigt fint!!!

Anna och jag och det kända TV-tornet Pearl Tower.
Bar with a view!
Den vackra drinken matchade tornet i bakgrunden.
Anna och jag med våra rosa drinkar.
Selfie utanför hotellet innan vi begav oss mot restaurangen.

Vi åt sedan en god middag på restaurang Mercato där vi återigen hade strålande utsikt från vårt fönsterbord.

Läcker fördrink
Spartansk industriell stil.
Utsikten från fönstret vid vårt bord. Nedanför syns utsiktsstråket "the Bund".

Shanghai dag 2

Medan Marie jobbade idag drog Anna och jag till "Fake market". Ska säga att det inte riktigt är min/vår grej men det var roligt att se hur det såg ut och hur alla säljare desperat försöker sälja på oss grejer.

Därefter blev det ett besök i toppen av världens nästa högsta byggnad; Shanghai tower. Grymt häftigt såklart!

Vi mötte därefter upp Marie och åt en god lunch på Simply Thai.

Vi åkte även till Fabric market där Anna och Marie köpte ett par jättefina sjalar.

Kvällen avslutade vi på en restaurang där kocken stod vid vårt bord och lagade mat. Väldigt gott och vi blev otroligt mätta.

Shanghai dag 1

Nu har Anna och jag gjort vår första dag här hos Marie i Shanghai. Vi flög via Köpenhamn igår och landade vid 11 i förmiddags lokal tid. Då var Marie på jobbet så Anna och jag tog en promenad till Kids Market och spanade in barnkläder. Blev dock inget handlat.

Sedan gick vi hem och jag tog mig en tupplur. På kvällen gick vi alla tre ut och åt på en takrestaurang och avslutade dagen med ett besök på en bar på ännu högre höjd med utsikt över bl.a världens näst högsta byggnad.

Vi har det med andra ord jättebra! Enda kruxet är att jag blivit kanonförkyld sedan vi satte oss i flygplanet igår.

Utsikt på väg från flygplatsen.
Anna och jag delar på en pizza till lunch.
Anna och ett helt galet vägmot.
Anna och Marie på restaurangen.