Gotland dag 3- Mera bad

Vi började dagen med att åka lite norrut och besöka den sk Blå lagunen. Det är ett vattenfyllt kalkstensbrott som numera är en fin badsjö. Det kändes lite speciellt att bada där.

Efter Blå lagunen körde vi söderut. Söder om Slite besökte vi en fin strand som hette Vitviken. Den var också långgrund och bra för barnen. Där hängde vi några timmar innan vi åkte och fikade på Rute Stenungsbageri. Sen åkte vi hem, spelade lite minigolf, tog en cykeltur och grillade hamburgare.

Gotland dag 2- cykeltur(er)

Här i AkzoNobels stugby på Furillen finns cyklar att låna, vilket är fantastiskt bra. Igår tog Henrik en första cykeltur och kollade in området. Sedan tog Oscar och jag en tur och slutligen gav vi oss ut hela familjen.

Precis mittemot stugorna är ju kalkstensberg och vi läste att berguvar häckar uppe på berget. Jag antog därför att det bara var skog bortanför berget. Läste visserligen att det var dammar och branta bergväggar, men anade inte att det var ett så stort gammalt kalkstensbrott så nära. Så det var trevligt att cykla runt och titta på igår.

Gotland dag 2- stränder

Efter besöken bland raukarna åkte vi till östra delen av Fårö. Först stannade vi på en långgrund fin strand som hette Ekeviken. Den vette mot norr. Sedan tog vi en tur till Sudersand. Där var en campingresort med pool och äventyrsgolf. Vi åt på Stenungsbageriet och gick till stranden. Där låg vinden på så det gick lite vågor på stranden.

Bilduppladdningen funkar som sagt inte här i obygden så får uppdatera dessa inlägg när jag får Wifi eller bättre mottagning.

Gotland dag 2- raukar

Henrik hade läst att det kan vara väldigt långa köer till Fåröfärjan sommartid så vi ställde klockan och begav oss strax efter åtta.

Vi började med att åka och titta på raukar vid Digerhuvud och Langhammars raukområde.

Tyvärr funkar inte bilduppladdningen så det blir fler bilder så småningom.

Gotland dag 1

Kl 6.15 imorse lämnade vi Getskär och körde mot Oskarshamn och färjan till Gotland.

Spänd kille inför att åka ombord.
Oscar är fotograf. Bernie är med på resan.
Strax dags för ombordkörning.

Resan på tre timmar med färjan gick bra. Vi stötte på både Oscars dagiskompis med familj från Getskär och vänner från Smögen. Där var filmvisning för barnen så de var underhållna en bra stund.

AkzoNobels stugor ligger på Furillen på nordöstra sidan av Gotland, vilket var ca 60 min från Visby.

Väl framme tog vi en promenad ner till vattnet och killarna sprang och lekte i strandkanten. På vägen ner gick vi igenom en hästhage med betande hästar. Tog massa bilder med systemkameran som jag får komplettera med senare.

Vår lilla stuga i motljus. Jättefin och rymlig.
Kalkstensberget är precis mitt emot vår stuga. Syns dåligt på bilden men berget "hänger ut". Väldigt läckert.

Nu har vi ställt klockan för att försöka komma iväg till Fårö imorgon. Det är tydligen lååånga köer till färjan så här års.

Godnatt!

Hampholmen och Årets kock 2015

Igår kväll fick vi en riktig matupplevelse kan man säga. Vi, 20 personer, mer eller mindre bekanta sedan innan, samlades utanför Skäret på Smögen. Där bjöds det på bubbel innan Zitabåten tog oss till Hampholmen som ligger mittemot Tången i Kungshamn. Där finns en större sjöbod där Årets kock 2015 Thomas Sjögren och hans tre vänner (proffskockar) bjuder till bords med massor av god mat. 14 rätter stod på menyn för oss.

Under gurkan gömmer sig rå makrill. Jättegod tydligen ;-)
Nybakt bröd direkt från grillen med massa egenkärnat smör som smälte på det varma brödet.
Piggrocka hade ingen av oss ätit förut tror jag.
Marulk i en helt makalöst god sås.
Fick tillfälligt sällskap vid bordet av min man.

Till alla dessa rätter serverades allsköns olika viner.

Duktiga killar! Två av dem basar vanligtvis på 28+ i Göteborg.
Thomas Sjögren, årets kock 2015. (Då 24 år!)
Tack för ikväll Hampholmen!

Klädsim

Större delen av dagen har vi städat gula huset. Vid tre i eftermiddag kom våra hyresgäster och vi åkte till Grundsund. Tack snälla Ulla och Dick för lunch och barnpassning så vi hann bli klara.

Det kändes lite trist att lägga en fin dag på att städa och att lämna gula huset men vi fick en härlig eftermiddag i Grundsund. Vi gick ner till båten och bryggseglade. Oscar var laddad för att bada från båten med sin flytväst. Adam skulle inte bada men så blev det inte riktigt. Han tappade sin vattenspruta och när han sträckte sig efter den från badbryggan så trillade han i. Han hade lyckligtvis sin flytväst men blev rejält rädd såklart. Henrik stod precis bredvid och kunde fiska upp honom direkt. Han lugnade sig ganska snabbt och när vi pratade om vad som hänt skrattade han när vi sa att han simmat klädsim och badat med kläderna på. Kanske var det trots allt en nyttig läxa hur otroligt viktig flytvästen är.

Oscar simmar till Henrik.
Även tant tog sig ett dopp.
Glassigt liv med GT i eftermiddagssolen.
Glad kille (trots klädsimmet) med pappas solglasögon.

Efter en stund åkte jag och köpte pizza. Kvällen var så himla fin så det kändes tråkigt att gå hem och äta. Kl 21.00 gick Atlantic iväg så då fick alla (sju) segelbåtar som låg förtöjda utanpå ta ett par ärevarv i hamnen.

Sju holländare fick en liten kvällstur i hamnen.
Atlantic lämnar kaj.

Kajak

Klockan nio i morse åkte vi till Väjern och hyrde kajaker tillsammans med Kajsa och Philip Wallgren. Vattnet låg som en spegel när vi paddlade iväg. Vi paddlade utsidan Sandö och in i Kyrkogårdsviken(?) och tillbaka till Väjern.

Kajsa i kajaken.

Efter lunch fick vi sedan fint besök av våra grannar från Getskär. Barnen hade längtat efter varandra och det var så mysigt att ses en liten stund. Vi tog en promenad till Badhusparken och via bergen till Smögenbryggan där vi köpte glass.

Tre små lintottar i berget.
Bilden tagen precis före en rejäl regnskur. Då pausade vi under en bergskam.

Ikväll har vi påbörjat städ och röj av huset. Imorgon får vi badgäster som ska hyra vårt hus. Kan inte fatta att våra tre veckor här i gula huset är till ända. Vår lycka nu är ju att vi kan åka hit precis när vi vill senare i sommar.

Dag att minnas

Andra riktiga sommardagen till ända och man mår så bra. Tack kära vädergudar att vi äntligen fick ett par sommardagar medan vi är är på Smögen. Blåst och lägre temperaturer glöms bort direkt.

Idag blev det ännu en dag på Pengeskär. Vid 11 hämtade Dick oss, Philip, Kattis och Svante. Sen kom även Anna, Alice, Carl, Marie, Solvig och Bengt dit. Barnen fiskade krabbor och Dick, Bengt och Ingemar fixade så badstegen kom på plats (som jag saknade igår). Grymt bra!

Idag var även första dagen av Smögen Offshore så vi kollade vi snabba båtar och vattenskotrar från första parkett.

En stund innan hemgång, när badstegen var på plats på berget, så fick jag Oscar att bada med flytväst med mig. De sa på simskolan att det var bra att göra och jag tror det är nyttigt att barnen lär sig hur flytvästen fungerar i vattnet. Till allas vår förvåning gick Adam också med på att testa sin flytväst, så jag fick med mig båda på djupt vatten. Även nyttigt för mig att märka hur jag aldrig någonsin skulle klara av att simma med barnen utan egen flytväst, om olyckan skulle vara framme. Adam fick lite panik av det kalla vattnet och började klättra på mig och utan min flytväst hade jag inte orkat hålla honom länge, trots att han bar flytväst. Så tänk på det alla vuxna! Flytväst på!!!

Marie och jag badar och Anna tog kort innan hon också hoppade i.
Glasögonormar
Sen fika innan hemgång.
Magiskt!
Tävlingsbåtar.
Flytvästbad med Oscar och Adam.

ÄNTLIGEN SOMMAR!!!

Till slut kom den; sommaren och årets första dag på holmarna. Helt underbart!!!

Vi har haft fam Gillberg på besök en natt så för att kunna ta oss ut på havet idag behövdes assistans av Ulla och Dick.

Båten blev full av flytvästar :-)
Framme på Pengeskär

Tyvärr var inte badstegen uppsatt på Pengeskär än så det blev inga bad på djupt vatten för min del. Inte för någon annan heller för den delen.

Emma och jag funderar på ett dopp.
Klassiska hårskvättarbilden, haha!
Årets andra bad. Äntligen!
Fikapaus i krabbfisket.
Adam "kollat te't".

Nu håller vi tummarna för en lika fin dag imorgon.

Klubbmästare Sotenäs GK

Igår spelade Henrik de första 18 hålen av årets klubbmästerskap på Sotenäs GK. Inför dagens avslutande 36 hål ledde han med två slag. Efter en +4-runda låg han ett slag efter när sista 18 påbörjades. Sista rundan blev dock aldrig riktigt spännande och Henrik gick på par och tog hem segern med 10 slags marginal. Detta var hans tredje seger av klubbmästerskapen (tidigare 2003 och 2013 om jag inte minns fel). Jätteroligt!

För en dryg vecka sedan vann han även KM Foursome så det blev dubbla medaljer med hem idag.

Dagens resultatlista.
Min champ! Grattis älskling!

Räven raskar över Smögen

Häromdagen såg vi en räv ligga mitt på Havsvallen och mumsa på något. Igår kväll låg den bakom vårt hus och solade sig trots storpublik.
Sedan gick den och lade sig vid grannens husknut och sov över en timma. När jag kollade ut efter en stund var den borta men istället fick jag se den med sin kompis. Jättehäftigt!

Njöt av kvällssolen
Lite störd av all publik.
Vilar ut hos grannen.
Hej kompis!
Bilderna är tagna med mobilen på kameraskärmen, därav den dåliga kvalitén.

Simskola

Skrev detta inlägg två ggr igår med det försvann, så tröttsamt.

Igår var det avslutning på simskolan för Oscar och Adam. De har gått varje morgon denna vecka. För Adam var det första gången men eftersom han har viss vattenvana började han på nivå 2. Efter en avvaktande start gick det bättre och bättre och han lyckades ta alla de fyra märken som var målet med gruppen.

Oscar, som redan kunde simma lite, men är lite rädd för att hoppa och vara under vattnet, gick i nivå 3. Han kämpade jättebra denna vecka och fixade också alla märken i gruppen.

Jag tycker simskolan på Tumlaren var jättebra! Vi föräldrar var med i vattnet vilket gjorde simskolan så mycket mer effektiv. Alla barn fick ju träna på allt hela tiden. När Oscar gick i Kungälv var ju största delen av lektionstiden väntetid. Dessutom började de nu lektionen med teori, vilket var vett och etikett om hur man beter sig vid och på vattnet/havet. Tummen upp!!! Givetvis även en eloge till de duktiga simlärarna!

Framåt lunch blev det soligt så vi tog en kort båttur genom hamnen och runt Kleven.

Under eftermiddagen hade vi lä i trädgården så då satt vi i solen. Henrik och killarna gick sedan bort till Havsvallen och kollade när Öis mötte Vänersborg. Själv flyttade jag över till hängmattan där jag slumrade till. Väcktes när Henrik ringde för att jag skulle hämta gnällisen Adam :-)

Adam somnade ganska snart i soffan så Henrik och Oscar tog en grabbkväll på bryggan. De käkade på Lagergrens och tog en promenad i bergen. Mysigt!

Krabbfiske

Vaknade till ännu en grå dag men den slutade för en gångs skull med sol och hyffsat lite vind. Fantastiskt!

Efter fjärde dagen på simskolan i morse, blev det sedan fotboll och fika i Badhusparken med kompisar.
Lagom till vi gick därifrån försvann alla molnen och det blev soligt och härligt. Vi hade lä på gräsmattan så där satt jag en stund medan Henrik tränade golf och killarna körde inlines på gatan. Sen blev det krabbfiske för hela slanten.

Oscar framför skörden.
Adam är laddad för krabbrace.
Klara färdiga spring!

Tänk att så äckliga små kryp kan ge så mycket glädje!

Sedan fick vi besök av Philip, Kattis och Svante och åt vår första middag ute denna semestern. För tre år sedan åt vi alla dagens mål utomhus. Vi får bara hoppas att det blir några fler än dagens middag utomhus i år.

Fönsterbyte

I fredags fick vi leverans av två nya fönster hit till Smögen. I sinom tid kommer de flesta fönster bytas men vi får ta det när tid och pengar finnes. Först ut är de två stora fönstren på övervåningen. Det ena går inte att stänga för att träet slagit sig och det andra har en spricka i ena rutan.

Östra fasaden.
Fönstret som ska bytas. Det går inte att stänga ordentligt.
Henrik har börjat ta loss foder.

Sedan kom pappa och mamma hit så pappa kunde hjälpa oss få det nya fönstret på plats. Men först var det en rejäl fight att få bort det gamla.

Henrik och pappa sliter och drar för att få ut det gamla.
Fönstret är ute.
Österfasaden utan fönster.
Ser verkligen konstigt ut utan fönster.

Sen var det dags att sätta in det nya. Tack snälla Johan för att du kom och hjälpte oss bära upp dem till övervåningen. Och Tack Dick för bärhjälp vid insättningen. Själv stod jag mest med hjärtat i halsgropen och var rädd att fönstret skulle åka i berget på utsidan, vilket det inte gjorde såklart.

Nya fönstret på plats.

På insidan återstår nya foder och på utsidan nya (vita) bleck. Vi kommer även försöka sätta på fönsterfoder på utsidan så huset blir lite trevligare att se på. Men tills dess får de bruna sitta kvar. Alltid hjälper de något.

Tack snälla pappa för allt slit idag!!!

Folkrace

Idag har vi gjort något nytt. Vi har besökt Hogenäs motorbana utanför Kungshamn och kollat på Folkrace. Herregud(!) säger jag bara. Som de körde! Bilar gick sönder, krockade, sladdade, snurrade, voltade, fick punktering men mest körde de som galningar! Helt sjukt! Vilken värld den där motorsportvärlden är.
Vi gick runt bland bilarna (skrothögarna) under lunchpausen och bara åsynen av alla brandsläckare som stod runt bilarna (antar att det är ett krav) fick mig att aldrig ens vilja sätta mig i en sån bil. Som lekman känns de totalt livsfarliga, haha! Men jäklar vad de körde skiten ur bilarna. Och fast jag har noll intresse av bilsport var det riktigt roligt att se. Så roligt att Oscar, Adam och jag var där i fyra timmar(!) (inkl lunchpaus).
Henrik stack efter någon timma för att spela KM Foursome. Han och Patrik,som han spelade med, vann så det var himla kul.

Hav och krabbor

Igår och idag har vi hängt en del vid havet. Vi åkte med Ulla och Dick i jullen in i Sotekanalen.

Adam och farfar styr.
Fika vid en brygga inne i Sotekanalen.

Det blev även lite makrilldörje på vägen tillbaka. Jag lyckades få ett megatrassel på linan men efter mycket slit fick jag till slut en makrill. Dick fick två, så han vann den matchen :-)

Inser att hela dörjen är ett trassel. Suck!

I onsdags kväll tog vi en liten tur med Smögen 45:an och killarna fick prova köra.

Adam styr båten ur Smögens hamn

Idag tog vi också en kort liten tur så de fick prova att köra.

Oscar till rors.

Oscar fixade styrningen fint. Adam körde på lite större svängar så det blev sicksackkörning i hamnen med ett glatt "Hallå kapten!" från hamnvärden som passerade i gummibåt.

Annars spenderade vi ett antal timmar vid sjöboden idag. Det var krabbfiske som gällde. Det fanns inte utrymme för lunchpaus så maten fick intagas på bryggan.

Lunch på bryggan
Obligatoriskt krabbrace efteråt. 14 st blev det totalt

Alla bilder är från Henriks mobil eftersom mitt minne varit fullt flera dagar. Men nu har jag slängt en del så hoppas få till bättre uppdateringar.

Nordens Ark

Igår var familjen Slottäng, Oscar, Adam och jag på Nordens Ark. Henrik spelade en golftävling under tiden.

Vi började med att gå den "vanliga rundan" och hamnade hos järvarna som skulle matas.

Hunriga järvar hör skötarna komma.

Sen såg vi tigrar, snöleoparder, berguvar och massa fler djur. Vargarna höll sig borta. Jag har faktiskt aldrig lyckats se dem trots åtskilliga besök.

Lite lek utanför vargstugan.
Oscar med en framtand.

Innan vi fortsatte mot bondgården grillade vi korv vid stora lekplatsen. Då rök Oscars andra framtand.

Lycklig tandlös Oscar.

Vid bondgården kunde man rida på hästar, så det fick de prova för allra första gången.

Oscar på gamle Thore.
Adam på lille Pamp.
Oscar hälsar på gulliga små killingar.

Efter mycket lek och djurbesök avslutade vi turen med en glass i solen.