Renovering återupptagen

Nu är alla uthyrningar klara för denna sommaren så nu kan jag gå bananas på sovrumsväggarna igen. Imorse, när regnet ändå öste ner, började jag riva ner tapetlagren på de återstående väggarna.

Dags för dessa väggar att få sig ett lyft.
(null)
Givetvis skulle Pluttis hjälpa till.
Å plötsligt var alla tre på plats. En kort stund.
Tapeten borttagen och dags för spackling.

Fortsatte sedan med att bredspackla dessa väggar samt sätta hörnremsa i alla hörn.  När jag höll på vid fönstret funderade jag på vad vi skulle hitta på i eftermiddag. Tänkte klockan var halv fyra eller så. Den var halv sju(!). Med andra ord har jag lagt en hel dag i rummet. Utan musik, utan poddar. Inte varit utanför huset en sekund ens.

Imorgon ska det iaf inte regna så då kommer jag inte lägga en heldag på renovering.

Isaberg dag 2

Andra kvällen på Hestraviken åt vi också en god middag. Då var det buffé och det slank ner en del Manchego-ost. Galet gott!

(null)
Lycka att mötas av detta på buffébordet.

Kl 10 på måndagen hade vi bokat tid för Höghöjdsbanan. Tyvärr fanns bara två platser och barnen får inte klättra själva så denna gång blev det Oscar och jag som klättrade. 2,5 timma klättrade vi runt bland träden och åkte massa linbanor. Den längsta är 90 meter. Superkul!

Detta var en riktigt kul aktivitet!

Det lär bli någon "klättring" snart igen så att Adam får testa också.

Vi åkte varsitt rodelåk och medan vi väntade på Adam och Henrik körde Oscar och Victor rampen igen. När den var torr var det inga problem alls för Oscar. Själv är jag rejält bitter över att jag inte klarade den. Jag kom upp och misslyckades att häva mig upp direkt och  blev hängande på kanten och hade inte armstyrka nog att dra mig upp. Hade säkert fixat det om jag gjort fler försök men självförtroendet fick sig en törn... plus att det inte var så skönt att tvingas glida ner för den branta trärampen när jag misslyckades.

Dock stolt över Henrik som tog sig upp på högsta delen.
Bra jobbat!!!

Efter ytterligare lite cykling i guppen s.k pumpbanan,  så packade vi in oss och drog hemåt.

Isaberg

Två nätter har vi bott på Hestravikens hotell, ca 3 km från Isaberg. Bodde i röda stugor som man skulle gissa såg ut som fjällstugor på insidan. Men icke.

(null)
Vårt rum låg iben länga med flera rum och vi bodde på kanten. Snyggt och fint och sängar till alla fem.
Victor tog givetvis dubbelsängen.

När vi kom i lördags eftermiddag blev det bad i poolen och allmänt mys innan det var middag.

Igår (söndag) hade vi en heldag i Isaberg. Vi åkte rodel, cyklade runt lite i MTB-banan, körde lite trail mm

Eftersom ögonen går i kors på mig nu får resten av uppdateringen komma imorgon.

Tobisviks camping

Vaknade i Fulltofta av regnet som smattrade mot tältet. Lyckligtvis tog vindskyddet det mesta av regnet så det var inte så blött när vi skulle packa ner tältet. Just då hade det tillfälligt slutat. Tur!

Vi åkte sedan till Tobisviks camping i Simrishamn. Där hade vi en tältplats med el så vi tog en sväng och köpte längre sladd och en speciell kontakt till elstolpen. Nu är vi kittade med det om det skulle råka bli någon mer campingnatt i livet :-)

Henrik och jag tog sedan ett dopp på stranden. Huja, vad kallt det var!
Inte en kotte för övrigt.

Det kom lite regn så vi tog en paus i tältet innan vi gick till badet som finns bredvid. En 50-meters bassäng, en mellan och en barnpool. Killarna passade på att ta det årliga simborgarmärket. Det var Oscars fjärde och Adams andra.
(null)
Victor hade kul i lilla poolen.
Medan mamma duschade blev det tydligen glass à la super size!!!
Tre små glassgrisar.

Vi tog sedan en cykeltur in till Simrishamn och åt middag. Victor somnade i cykelvagnen så det blev en ovanligt lugn middag. Hemma igen tog Oscar och Henrik en ny cykeltur medan Adam, Victor och jag gick till stranden, som ligger precis vid campingen.

(null)
Adams kommentar när solen gick ner; men... är solen på den sidan?
Japp, vill man njuta av solnedgången får man vända ryggen mot havet.
Sandslottsbyggarna.

Somnade bra på kvällen men vaknade flera gånger av att jag frös. Gick iväg på toa vid 4.30 och tog på extra kläder. Sov så gott till efter åtta.

(null)
Lite bilder innan avfärd.

Det är verkligen en annan värld att besöka en camping. Känner mig inte riktigt hemma där även om det är kul att ta del av någon natt sådär. Dock i Coronatider har jag svårt att fatta hur det kan vara ok med alla dessa människor som delar toaletter, duschar, köksutrymmen mm.

Imorgon får det bli uppdatering av dagens äventyr i Isaberg.

Fulltofta

Etapp 2 på vår turné slutade i Fulltofta naturcentrum. Ett friluftsområde i närheten av Hörby, mitt i Skåne. Där fanns ett fält med tre stora vindskydd uppsatta. Där bestämde vi oss för att sätta upp tältet framåt kvällen.

Vi tog först en promenad och sedan en cykelturer på skogsstigarna. Henrik, Oscar och Adam tog en lite trixigare tur medan Victor och jag tog en annan väg som sedan korsades med grabbarnas.

Här är lite bilder från turerna.
Grantoppar.
Adam och lilla grodan
Ett litet kvarnhus vid en damm vid en ravin.
(null)
Vackert ner mot en ravin.
Mina tokstollar :-)
En gullig liten mus hälsade på oss på promenaden.
(null)

Under det bortre vindskyddet satt vi upp tältet.
Vackert!

Efter cykelturen tände vi eld i en av de grillplatser som fanns där. Sedan slog vi upp tältet.
(null)

Två dubbla madrasser och en enkel och fortfarande plats över...
...till vårt cykelgarage :-)

När solen började gå ner och det inte är så många kvar i området tog vi en liten kvällspromenad för att se på de enorma myrstackar som grabbarna sett under cykelturen.

Vår lille Gandalf.
De finaste i världen!  (null)
Vi och våra kottekastare.
(null)
Grabbarna framför en av de enorma myrstackarna.

Under natten kom regnet men vindskyddet tog det mesta.  Lyckligtvis blev det en kort paus i regnet igår när vi skulle packa ihop tältet så vi fick med oss det hyfsat torrt.

Helsingborg

Via ett fikastopp i Båstad blev första stoppet på vår "campingutflykt" i Skåne/Småland inte direkt camping. Vi checkade in på Grand hotell i Helsingborg. Cyklarna fick vi ställa i bagageförrådet så det löste sig bra. Direkt vi kom dit så tog vi en cykeltur norrut och vände utanför Sofiero slott.

Här kommer lite bilder i oordning.

Uthyrt igen

Ännu en dag med fullt fokus på städning. Vi har lämnat Smögen för en vecka med hyresgäster där.

Passade på att ta lite bilder på de två sovrummen på övervåningen nu när de var städade.

Vidvinkel inifrån.
Vanlig bild från dörren...
Och samma med vidvinkel.

Rummet ser ut exakt som när vi kom för två veckor sedan. Svårt att tro att jag lagt många timmar på att fixa till väggarna. På bortre väggen, väggen till höger om fönstret, väggen bakom dörren samt hela murstocken på höger sida har jag tagit bort tre lager tapet, bredspacklat, slipat och målat. En bit i taget för att säkerställa att jag hinner måla allt vitt igen innan hyresgästerna kom.
När vi kommer tillbaka nästa vecka återstår väggen mittemot sängen samt till vänster om fönstret. Sen kommer det roliga; tapetseringen!!!

Förhoppningsvis hinner vi hitta något golv under veckan. Visst är det kul med gamla plankgolv men detta är så lappat och lagat så det kommer få fortsätta ligga dolt under ett annat golv några år till.

En del återstår alltså innan jag får hänga upp den där sänggaveln jag gjorde för två(!) år sedan. Men nu är jag igång iaf!

Rum nr 2 kommer så småningom gå samma öde till mötes. Bort med tråkvitt och in med liv. Rummet med den gröna heltäckningsmattan som varit Henriks farmors gamla vävrum, är i minst sagt behov av en uppfräschning. Har dock inte kommit fram till vilken stil det rummet ska få. Det blir kul att fundera ut.

Barnens rum nu.

Gummibåtskapten Oscar

Nu kör Oscar gummibåten själv och det är med blandade känslor jag släpper iväg honom själv. Men någon gång är det ju dags. I förmiddags fick Victor och jag åka med på en tur iaf.

Han övningskörde en del förra sommaren men orkade inte riktigt dra igång snurran själv men nu löser han det också.

Stolt kille!

När Oscar åkte iväg med kompisen Lukas, så körde även Victor och jag lite gummibåt...

Vi hittade bara en paddel så fick ta med en SUP-padel också. Gick sådär men vi paddlade runt en stund.
(null)
Mören hoppade en massa utanför sjöboden. Kanske skulle fiskat lite och fångat de där makrillarna som antagligen tvingade mören upp till ytan.
Jättekul!!!

Två dagar av lycka

Precis så har det varit för vår älskade minimänniska har äääääntligen börjat använda toaletten. Två blöjfria dagar!!! Från 0 till 100 bara så där. Vi har pratat och peppat och låtit honom gå utan blöja från och till under våren, men han har varit totalt ointresserad och försöken har inte varit så lyckade. Men, plötsligt händer det som Trissreklamen säger.

Vi fick honom efter en del protester att fixa morgonkissen på toa. Sedan blev vi helt chockade när han själv sa ifrån att han behövde kissa. Aldrig hänt!
Sedan fortsatte dagen på samma sätt och likadant idag. Tjoho!!!
Håll tummarna för fortsatt lycka i ämnet.

(null)
Sjöbusen Victor åker gummibåt idag.

Vansbrosimmet och Tjejklassiker nr 2

Henrik tog en joggingtur på morgonen och konstaterade att idag är det bra förutsättningar för att simma Vansbro tjejsim Home edition, som är den sista etappen i min andra Tjejklassiker.

Sagt och gjort, på eftermiddagen packade Henrik in killarnas SUP-brädor i bilen och körde bort till Hasselösund så promenerade vi andra bort till badplatsen bakom påskefyrn (Får redigera inlägget när jag vet vad badplatsen heter. Fä... någonting) Där gick start och mål. Adam hade min telefon i plastpåsar surrad på brädan och det var tur, för Runkeeper på klockan slutade funka efter bara 150 meter. Så var femte minut kom utropen med distansen. När 1 km var uppnått var det bara att simma in till stranden. Blev 1160 meter till slut.

Det ligger en holme innanför Sandö så den simmade jag runt plus lite extra.

Uppladdning!
Där är vi iväg.
Henrik och Victor gick upp på berget och spanade när vi rundat holmen och var på väg tillbaka.
(null)
Adam fick paddla in till Henrik för att packa upp telefonen och stoppa tiden.
Sen kom världens finaste prisutdelare och gav mig medaljen.
Mitt Crew!
De finaste av de fina!
Medaljen på den röda granithällen. Tänk så mycket smidigare det var att simma detta på hemmaplan och slippa en 6 timmars bilresa hem efter loppet. Så glad att det gick att lösa.

Nu är tiden registrerad och min andra klassikermedalj är beställd.

Bredspackling

Idag har solen äntligen visat sig. Även om temperaturen varit låg så har det gett lite energi att se den blå himlen.

Pappa har fått sin pacemaker på plats idag.
Fick ett samtal på eftermiddagen från honom när allt var klart. Visste inte att det skulle bli av just idag så det var väldigt skönt att slippa den oron och bara få veta när det var klart.

Adam har haft sin kompis Teo här idag. Kul med lite Getskärsbesök!

Jag kom mig äntligen ut på en joggingrunda och sedan spelade Ulla och jag 9 hål golf medan grabbarna åkte till Hunnebo och gick i bergen.

(null)
Två greenträffar på åttan... då fick det bli selfie.
Vackert vackert!

Kan från dagens runda konstatera att jag blandar och ger - hela tiden. Överlag mycket nöjd med mina drivar. Men mellanslagen och närspelet är ett lotteri. Efter ändringar i svingen i vår så slår jag längre, men ibland blir det totala katastrofslag. Chipar och pitchar är ganska kass och puttningen likaså. Tar med mig drivarna från dagens runda helt enkelt.

Fick ett par bilder av Henrik från deras tur.
Härlig bergspromenad!

Ikväll fortsatte jag med ena väggen i sovrummet. Det blev bredspackling, åtminstone till att börja med.

Bruna väggen är numera grå.

Imorgon ska jag slipa av den, kanske bättringsspackla och grundmåla för att minska suget inför tapetseringen.

Sen återstår tre väggar...

Renovering på G

När vädret är lika tråkigt som på julafton, är det lika bra att göra lite nytta. Idag har jag därför beställt tapet till ett av sovrummen på övervåningen. Egentligen är vi mest i behov av nytt golv, men eftersom ändå väggarna också måste fixas så får det göras först.

Idag har jag därför påbörjat nedrivningen av gammal tapet. Det visade sig vara tre lager tapet under yttersta färglagret. Innersta lagret var t.o.m märkt Boråstapeter på kanten.  Lite kul att samma företag ska få äran att komma upp på väggarna igen.

(null)
Denna vägg blev först ut.
Flera gamla tapetlager och bubblor skymtar genom färgen.
Efter bara 40 minuter var väggen inte lika vit. Min kompis spackelspaden och jag hade fest.
(null)
Två sommarprat senare är det bara ett litet hörn kvar.

Nu återstår att bestämma hur jag ska gå vidare. Bredspackla, täcktapetsera eller båda delar...???

Köpte även färg för att påbörja måleri i trapphuset. Det lär nog bli uppstart imorgon kanske. Bra att varva mellan diverse torktider.

Blåsig promenad

Ännu en blåsig och tråkig dag (vädermässigt). Vi tog en promenad runt Holländarebacken och Hästen i blåsten. Det är mäktigt att se havet och det skådespel som naturen bjuder på när vinden är så stark.

Mariekexpaus i lä.

Promenaden fortsatte längs Smögenbryggan hemåt. När kom till fiskhallen kom regnet så vi hade en himla tur att slippa vätan på berget.

Under eftermiddagen har alla fyra killarna i familjen klippt sig. Victor klippte pappa en del i nacken innan han tröttnade.
Fullt fokuserad minifrisör.

Vi har även hunnit med fikabesök och lite sjöbodshäng.

Bjöd på Rabarber- och jordgubbspaj à la Lchf.