Älskade bröder

Henrik har åkt till Stockholm för att gå på bröllop så jag har varit hemma själv med barnen idag. Vi tog en tur till Stenungstorg för att köpa kalsonger till Oscar som blivit så duktig på att kissa på pottan. I lördags började vi öva och nu tycker han det är jätteroligt och säger till oss: "nu kissar jag" och då springer vi till pottan. Han gillar att ha kalsonger och då är det bara att bunkra upp med några till. Förutom kallingar blev det strumpor, badbyxor (inför Teneriffa) och jeans (kanske lagom nästa år) till Oscar. Till mamman blev det ett par Levi's jeans och kjol från MQ och en marinblå T-shirt med spets från Lindex.
När det var dags för kvällsmat blev det kaos en stund när Adam gallskrek, plättarna brändes och Oscar blev kissnödig. Då var Oscar så duktig och sprang själv in och kissade medan jag lyfte av plättlaggen och blandade ersättning till Adam. Efter att ha stöttat upp flaskan till Adam i babysittern gick jag för att tömma pottan och vad ser jag när jag kommer tillbaka?
Sånt värmer ett mammahjärta!!!

Godbit

Adam har varit väldigt duktig på att lyfta sig upp på armarna ända sedan födseln i stort sett. Igår kom han även upp på knä en kort kort stund. Har inte lyckats fånga detta på bild men här kommer några bilder från förra veckan på vår starka dreglande lilla sötnos. Jag bara älskar de två översta bilderna där jag tycker han är supersöt. Men så är jag ju hans mamma också :-)

Lycklig Oscar

Just nu pågår markarbetet där ett nytt hus ska byggas bakom vår häck. Vilken lycka det är att stå och titta på när grävskopan gräver

Goa vänner

Idag har vi haft besök av familjen Lundin. Oscar har saknat sin kompis Filip under sommaren och idag har de fått leka ordentligt. Vi tog en tur ner till stranden och fikade och killarna gick med solglasögon och höll varandra i handen. Inväntar bild från Ulrika från den promenaden. Våra små sötnosar trivdes också tillsammans. Kanske ett tidigt bröllopsfoto?

Nattning

Ikväll har vi inte direkt fått kämpa med att få pojkarna att sova. Oscar somnade vid halv sju efter att vi hade lyckats hålla honom vaken hela dagen. Han bad nästan om att få sova den lilla sötnosen. Lillemans väg till John Blund kan ni se nedan. Det skiljer ca 10 minuter mellan första och sista bilden.

Jag är inte trött!

Så här hittade jag lille Adam när jag skulle se om han var på väg att somna :-)

Ny laddning

Igår kväll var det dags för att koka en ny laddning med rabarberchutney. Den har gått åt vid sommarens grillningar och den sista slatten fick slängas när kylen gått sönder.

Ny kyl

Eftersom vi fick ett sånt fint välkomnande av vår gamla kyl igår när vi kom hem, då den bestämt sig för att lägga av, fick det bli att skaffa en ny idag. Inte riktigt vad vi var sugna att lägga pengar på just nu men vad ska man göra. Oscar, Adam och jag drog till Bäckebol och Backaplan för att leta kyl som kunde levereras idag. Pappa gjorde detsamma i Uddevalla och invägt pris, design och fabrikat vann köksaffären Spisen i Uddevalla. Så ikväll har den fått flytta in i vårt kök och trots att det är sura pengar så känns det bra att ha en ny fin kyl i vårt kök.

(Dessvärre har Henrik tappat vårt ena objektiv så det gick sönder. Därav kommer bara halva kylen med på bild.)

Helgen på Värmdö

Har försökt att mobilblogga ett inlägg från Värmdövistelsen i ett par dagar nu men utan resultat. Här kommer därför en "riktig" uppdatering och några bilder från helgen. Vi besökte på lördagen en gårdsbutik och Strömma kanal. Sedan var det bus och lek vid familjen Månssons sommarhus. Båda storkillarna somnade tidigt den kvällen.

Biltur

Idag har vi lagt en stor del av dagen i bilen då vi kört till våra vänners, familjen Månsson, sommarhus på Värmdö. Resan har gått över förväntan och Oscar trivdes helt ok i baksätet.

Liseberg

Idag har Oscar, Adam och jag gjort ett spontanbesök på Liseberg med Mommo och Offarn. Oscar åkte båt, helikopter och Farfars bilar och tyckte det var toppen. Med sig hem hade han en T-shirt (eftersom han kladdat ner sig på dagis), en jättenapp(klubba), en kaninballong och ett par hörlurar. Han har redan testat dem till Nalle Puh-filmen på "paddan" och det gick bra så nu är vi kitade inför framtida bilturer.

Sommar på Smögen

Helgen som gick var det härligt väder och Oscar hade det toppen på farmor och farfars gräsmatta. Vi hann även med ett par båtturer i "fafas båt".

Musse Pigg

Lillebror verkar tycka att Musse Pigg är precis lika spännande som storebror.

Anders och Maddes bröllop

Nu har det snart gått två månader sedan Anders och Madde blev man och hustru. Här kommer äntligen lite bilder från denna härliga dag.

Göteborg

Efter inskolning på igår förmiddag drog vi till Göteborg efter lunch. Där köpte vi lite hyllor till tvättstugan, besökte Slottsskogen och Philip och Kattis.
Oscar älskar den ombyggda lekparken Plikta (precis som alla andra barn i Göteborg), så där lekte han en stund innan vi kollade in älgen, bockarna Bruse, pippiarna och alla de andra djuren i Slottsskogen.

Frukost i solen

Nu när vi övertagit mammas och pappas gamla utemöbler så har de gamla fått flytta runt huset och vi har därmed en fin plats att äta frukost på i morgonsolen.

Inskolning

Idag har vi påbörjat inskolningen på Oscars nya dagis. Vi var där i en och en halv timma och Oscar blev skogstokig när vi skulle gå så fröknarna tog det som ett gott tecken. Eftersom regnet har öst ner passade vi på att åka in till Stenungstorg och handla lite. Det blev bl.a. denna fina kofta till Oscar. Han valde själv den röda framför en marinblå.

Rabarberchutney

Till grillat är vår hemkokta rabarberchutney väldigt god. Här kommer därför receptet som efterfrågas av många.

1 kg rabarber i små bitar

3 msk curry

4 tsk salt

12 torkade aprikoser i småbitar

Koka rabarber, lök, ättika och vatten i 10 min. Blanda i resten av ingredienserna och låt koka i 40 min. Rör om då och då så det inte bränner i botten. Häll upp på burkar.

Gammor

Nu har vi kommit hem till Getskär och haft trevligt besök av Jim, Hanna och Leon. På vägen hit åkte småkillarna och jag till Uddevalla sjukhus och hälsade på deras gammelfarmor (gammor) som tyvärr är krasslig. Hon var dock oväntat pigg och glad, vilket var skönt att se. Oscar ville inte fotas så här är en bild på Adam med sin gammor.

Blomsterbröllop

Igår för 4 år sedan åkte vi denna skönhet genom kanalen i Grundsund. Då var vi alldeles nyblivna herr och fru Roderhult. Detta året firade vi dagen med en lugn stund på Sinnenas Havsbad och middag på Gullmarsstrand.

UV-tält

Idag har småkillarna varit på bilutflykt med mamma och mormor. Vi hamnade bl.a. på Överby. Mormor köpte en sulky till barnbarnen som ska stå här i Grundsund och jag köpte ett UV-tält. Där har Oscar nu bäddat med filt och kuddar och bjudit in lillebror som verkar trivas fint.

Hermanö

Igår tog vi en tur till Hermanö och hälsade på våra vänner Jim, Hanna och lilla Leon som är hemma från New York. Vädret var inte det bästa så vi fick ta bilen till Orust istället för den planerade båtturen. De lånade ett hus ca 3 km söderut på ön så det blev en lång promenad. Oscar och Leon (9 mån yngre) hade jätteroligt och busade hela dagen medan vi andra pratade och kollade in båtarna som passerade utanför i farleden.