Tumlaren och makrillfiske

Ännu en dag med regn och tråkigt väder. Igår tog jag en tur till Torp och Ikea med barnen och då inhandlades delfinformade simdynor.
Adam visar sina gröna delfiner. Oscar fick orange.

Dessa testades idag när vi besökte Tumlaren tillsammans med majoriteten av Sotenäs badgäster. Vi fick kölapp för att komma in, vilket tog ca 25 minuter.

För Oscar funkade delfinerna perfekt. Han kunde i lugn och ro öva på simtagen med dem på ryggen. För Adam är det bättre med armpuffar ett tag till. Adam kommer vi verkligen få passa för han hoppar hej vilt och körde bomben på (för honom) djupt vatten utan simdyna.

I eftermiddag fick vi besök av fam Wegdell som ligger i hamnen med båten. Dick tog med hela gänget ut på fisketur i jollen. Tyvärr utan fångst.
Adam hjälper farfar att köra jollen.
Oscar, Linda och Elise.
Peter och Livia.

Det blev tyvärr ingen makrill men jag är helt säker på att jag hade napp på min dörj som jag tappade halvvägs upp ur vattnet. Så trist!

En regnig dag

Vilken tråkig dag vi har haft vädermässigt. Helt obegripligt att en sommardag kan vara så ruggig. Men trots vädret har våra 12 gäster och vi hunnit med en hel del här på Smögen.

Vi började med att gå till Badhusparken och leka.
Adam har det skönt i gungan och duggregnet.
Liten Adam matchar sjöboden på berget. Oscar, Henrik, Carl och Anna tog en promenad i bergen.

När vi började tröttna på lekplatsen ringer min kusin Andre och vi får åka och kolla in brandstationen!!!
Barnen kollar när Andre sätter på blåljusen.
Liten Adam, stor brandbil.
Även jag fick provsitta brandbilen med min glada kusin.

Just när besöket började närma sig sitt slut hörs ljudet från en helikopter och Andre berättar att den antagligen kommer landa utanför. Och mycket riktigt, det var sjöräddningen som kom och gick ner rakt framför nosen på oss. Så coolt!

Mycket nyfikna barn och föräldrar kollar när helikoptern landar.

Och inte nog med det så fick vi komma och kolla på den också.
Oscar framför helikoptern.
Oscar och Henrik kollar när den tankas.

Efter helikopterbesöket tackar vi för oss på brandstationen och beger oss hem för lite mat.

På eftermiddagen trotsar några av oss ändå kyla och väta och åker på en liten båttur bort till hamnen.
Framme vid kaj noterar vi att vår lille skeppare somnat. Hur söt får man vara?
Oscar var pigg och glad i fören :-)

Vi avslutade dagen med kräftor från Martin, alltid lika uppskattade.

Tack snälla Andre för att vi fick komma och besöka dig på brandstationen idag!!!

Regnig dag och Kanelgranola

Idag vaknade vi upp till en grå och regnig dag. Vi hade en lugn morgon inför en i övrigt planlös dag. Jag passade på att göra en ny laddning med granola/nötmüsli.
Granola.

Granola (kanel)

2 dl hasselnötter
2 dl paranötter
1 dl pekannötter
(Dessa tre ovan brukar jag mixa lite snabbt)
1 dl solrosfrön
3 msk kokosolja
Ev 1 msk honung.
Kanel

Blanda allt, lägg i långpanna och rosta på 150 grader i 25-30 min. Rör om en eller ett par gånger under tiden.

Mängderna är på ett ungefär. Följde ett recept från början men numera lägger jag till (ex chiafrön) och höftar lite efter det jag har hemma. Idag blev det ungefär enl ovan, (dock är inte kokoschipsen med på bilden för de glömde jag till en början)

Eftersom regnet öste ner tänkte vi åka till Nordens ark men tydligen har vi slarvat bort barnens regnkläder och stövlar så vi fick avvakta. Istället blev det en fika hos våra vänner i Hunnebo och jag fick äntligen träffat deras lille Vidar, 4 månader.

Efter det mötte vi Andreas och Tage på Nordens Ark när regnet lagt sig.

När det var dags att bege sig hemåt ville Adam spela golf och väl framme på ranchen kom Ulla och Dick och jag gick med dem ut och spelade 9 hål. Eller spelade var väl synd att säga för idag var jag katastrofdålig.
Precis slagit i vattnet och gett upp hålet. Passade istället på att fotografera de fina näckrosorna och svanfamiljen i bakgrunden.

Svärmor Ulla spelade fantastiskt bra idag och slog till med 22 poäng på de 9 hålen. Grymt bra!

Olivia

Igår fyllde min brorsdotter 2 år och det var med glädje jag shoppade rosa kläder i födelsedagspresent till henne.

Prinsessan blåser ljusen på prinsesstårtan.

Grattis igen Olivia!

Natt i båten

Skrev ett inlägg igår kväll när killarna låg och sov och jag låg och lyssnade på Grundsundsbandet 4 Sekunder som spelade på kajen, men märker nu att det aldrig blev publicerat.

Oscar och Adam har aldrig sovit i mormor och morfars båt tidigare. Vi åkte därför ner fram på kvällingen och påbörjade vår bryggseglats. Kanalfesten här i Grundsund pågick som bäst på Västra kajen och har idag fortsatt på Östra sidan.

Incheckade med varsin padda.

Mamma och jag satt en stund på akterdäck och tog ett glas vin. (Henrik har åkt till Smögen för KM i golf i helgen). Efter en stund kom lilla bus och kröp upp i knäet, gosade in sig i filten och somnade.
Sååå mysigt!

Oscar gjorde en egen säng på hyllan som blir mellan dubbelkojen och skrovet i förpiken. Där bäddade han med filtar och kudde och hux flux så sov även stora prinsen.

Lilla hjärtat har somnat i "sin" säng (ca 30 cm bred). Men någon gång under natten så klättrade/ramlade han ner till oss i dubbelkojen.

Det var en vacker kväll i hamnen trots molnen på himlen.

Nu är det dags att säga godnatt igen. Sista natten i Grundsund för denna gång. Imorgon flyttar vi in i gula huset på Smögen. Men först ska barnen och jag fira kusin Olivia som fyller 2 år imorgon. Henrik får kämpa på med 36 hål på golfbanan. Puh!

TACK VÄRLDENS BÄSTA MAMMA FÖR HELPENSIONATET DENNA VECKA!!! Tack pappa också såklart men du har ju mest jobbat :-)

Lysekil

Igår vid lunch tog vi sommarfärjan Rania (gamla Ran) till Lysekil och turistade en liten stund.

Min tre hjärtan på akterdäck
Adam betraktar alla båtar längs havets E6:a.

Framme i Lysekil gick vi direkt till Norra Hamnen och åt lunch på Norra Hamnen 5. Henrik åt fisksoppa, barnen pannkakor och jag åt stekt makrill som var dagens lunch. Oscar mumsade även på Henrik soppa som var jättegod.

Vi hade det bra på terrassen!

Sen blev det en promenad genom gamlestan tillbaka till torget och glass, såklart!

Grundsundsbilder

Ikväll tog jag en roddtur med gummibåten (ofrivillig eftersom motorn inte startade) från vår sjöbod till hamnen där mamma och pappa har båtplatsen. Henrik och jag tog en liten tur med killarna efter lunch (och motorn gick som en klocka) men ikväll skulle den bara flyttas eftersom det blir påväxt på botten/kölen väldigt fort men på båten kan den hissas upp med dävertarna.

Hur som haver, kvällen blev ju otroligt fin och jag passade på att ta några bilder i hamnen.
Sned horisont ikväll :-)
Nya strandpromenaden.
Pelles rökeri
Mammas och pappas båt till vänster om de två segelbåtarna.

Samtidigt som jag rodde genom kanalen ringde Henrik. Han har idag gjort sitt livs andra HIO (hole in one) på hål 10 på Sotenäs GK där han idag spelade herrgolfen och totalt gick 3 under par. Fantastiskt!!!

Lyckligtvis hade mamma en flaska champagne i gömmorna så vi fick fira Henriks prestation.
Nöjd make. Med rätta!!!

Stort Grattis Älskling!!!

Jorgubbsplock

Henrik stack iväg innan vi andra sjusovare vaknade i morse. Han spelade KM Foursome men tyvärr blev inte fjolårets seger försvarad.

Oscar, Adam och jag åkte under tiden till Svarteborg utanför Dingle för att plocka jordgubbar. Häromdagen vann jag nämligen en Facebooktävling och vinster var att få plocka 10 kg.

Skärmdump från Facebook.

Tyvärr var det stängt på Röd idag men har man planerat att plocka så har man.  Bilen fick rulla mot Dingle istället.

Oscar var en duktig plockare!

Adam var som vanligt en spexare.

Efter att ha hört frasen "jag vill åka hem precis nu!" i över en halvtimme av Adam så fick vi ge oss med två nästan fyllda spänner.

De ser halvfulla ut på bilden men 3/4-dels fyllda var de iaf.

Efter en lång stund med rensning ligger de flesta i frysen på Smögen och väntar på att gotta till sig i någon sylt, saft eller smoothie.

Lily and rose

Jag har ett par Lily and rose-örhängen sedan ett tag tillbaka och älskar dem. Tycker de är urpiffiga med allt sitt blingbling. Spanar ofta på deras hemsida och letat efter ett par i blått. Efter lite detektivarbete kom jag på att ett par som ser ut som grönsvarta på hemsidan i själva verket är ljusblå (mot turkos). Såg dem i verkligheten förra veckan och hittade dem av en slump på Rea på en webshop. I samma webshop hittade jag toppen i samma tyg som jag redan köpt en klänning (hängde ni med?). Så idag hämtade Henrik ut paketet i Stora Höga och tog med till mig på Smögen.

Rosa topp med marinblått leomönster från Second female och nya piffiga örhängena från Lily and rose.

Baserat på det jag skrev ovan så måste jag visa den bild som används på hemsidan och andra återförsäljare:

Bild skärmdumpad från Lily and Rose hemsida.

Jag kan förstå varför de säljer dåligt och hamnar på rea med denna bild. I verkligheten är de fantastiskt vackra.

Bohus Malmön

Igår hade jag äran att få bli inbjuden till Tjejkväll hos Linda på Bohus Malmön. Tillsammans med nio härliga tjejer fick jag en riktig toppenkväll med bastu och bad i det 18-gradiga havet.
Bubbel och wraps på bryggan innan bikinin åkte på. (Sofias foto)

Efter det gick vi tillbaka till huset och där bjöds det på räkor med goda tillbehör. (Nej, jag åt som vanligt inga räkor utan njöt av annan mat)
Glada tjejer på altanen.
Jag fick äran att ha bästa värdinnan till bordet.

Vi flyttade sedan in i värmen och där bjöds vi på en sagolik dessert. Det var en hemmagjord glasstårta med nutella och maräng som serverades med jordgubbar. Mums!!!

Efter en god natts sömn tog vi en skön promenad på vackra Bohus Malmön. Vi gick den sk Kärleksstigen och passerade flera jättefina badplatser.
Kolla in stranden! Friskt och fantastiskt klart vatten från två håll. Nästan som utomlands.
Linda och Sofia vid en annan badplats.
Och en selfie (med konstig min och udda frisyr :-D)
Vacker vandringsled med både berg, skog och vackra trädgårdar.
Sprängsten i massor.
Kala klippor, goa tjejer och Hållö långt där borta.

Tack snälla Linda för en fantastiskt vistelse! Allt var perfekt, t.o.m vädret!

Den som väntar...

I början av mars stod jag i provrummet på Lindex och provade denna vita kavaj.
Bild fr i mars.

Dock var jag så dum att jag hängde tillbaka den och tänkte att jag väntar på en rabattkupong, vilken aldrig kom och kavajen hann ta slut. Jag ångrade mig bittert, sökte med ljus och lykta och lyckades få tag på en marinblå bara för några veckor sedan. Men...nu har Lindex fått in den igen och igår inhandlades en naturvit, rykande färsk på galgen tack vare min uppmärksamma mamma. Ny färg för hösten är orange. Superfräck men inte riktigt min färg. Så är det någon mer än jag som missade den i våras...skynda och fynda!

Reashopping

I torsdags kom ett SMS om halva reapriset på Kappahl så mina arbetskamrater och jag drog till torget på lunchen och jag shoppade en rejäl hög med barnkläder.

En marinblå skaljacka från Kaxs för 140kr får vänta tills nästa vår.

Koftor från Hampton Republic med ordinarie pris 249kr kostade nu... 37,50kr(!)

Mjukisbyxor med ett litet Dustymärke, 50kr/st. Blå HR-tröjor 50kr/st, långärmade randiga tröjor 25kr/st och en Planes-T-shirt för 37,50kr.

Gillar visserligen inte kläder med djur högt och lågt (som ett dyrare märke fått dille på) men när jag hittar tröjor med världens finaste djur, pudlar, för ynka 25kr, då kan jag bara inte låta bli.

I söndags var Oscar med in på Kappahl i Tanums köpcentrum och han hittade denna dinopyjamas för 45kr. Inte mammas smak kanske men Ok, Kappahls pyjamasar är riktigt bra, så det var nog ett fynd.

Visst har jag fyndat bra förskolekläder inför hösten?

Daftö

I lördags morse åkte vi till Daftö vid Strömstad.
Där checkade vi in i Döskallebyn och en liten trädkoja.

Eftersom vi bodde på campingen hade vi tillgång till badet vid huvudbyggnaden men vi började med att besöka Daftöland.
Oscar kämpar i hinderbanan.
Det fanns en Flumride men den åkte vi aldrig. Däremot stod vi och tittade en bra stund på söndagen. Vi anande nämligen att det någon gång borde bli så att stockarna åker ner för de båda fallen samtidigt och efter en stunds väntande hände det. Stocken i det vänstra högre fallet åkte ner och precis när den var nere kom nästa i det högra och de blev totalt dyngsura. Och vi skrattade!!! Den enda sanna glädjen...haha!

Givetvis mjukglass med strössel.

Efter glassen lämnade vi Daftöland och gick till poolområdet.
De två barnpoolerna var populära.
Bilden tagen ovanför poolområdet.

Precis utanför vår lilla stuga fanns en lekplats.
På söndag förmiddag gick vi ner till stranden.
Även där fanns ett piratskepp att leka på.
Mera glass på väg till Daftöland dag 2.
Adam kramar maskoten Timbo.
Jag hittade en favoritbil. Tyvärr alldeles för liten.
Oscar fotograferar oss. Den korta toppen var en miss i packningen kan man väl säga. Eller snarare brist på packning :-)

Precis innan hemgång fick Henrik visa sin bollkänsla genom att två gånger träffa konservburkspyramider så att killarna fick varsitt uppblåsbart svärd. Och det var inga större problem.
Två små pirater i full strid innan hemfärd.

Slussens pensionat

Igår ringde Henrik mig på jobbet och frågade om vi skulle åka till Slussens pensionat efter jobbet. Sagt och gjort, Henrik bokade och hämtade mig efter jobbet och vi åkte dit. Vi fick ett mysigt litet rum högst upp i huvudbyggnaden.

Room with a view.

Innan Henrik hämtade mig hade han shoppat med lite godsaker; nötter, frukt och choklad som vi njöt av på balkongen.

Tyvärr ingen sol på balkongen men det var riktigt skönt i skuggan också.

Nedanför balkongen låg en badbrygga och där var massor med folk och de låg i förvånansvärt länge så då gick även vi ner och tog ett dopp, men det var INTE varmt.

Nybadade! Brrr!

Efter badet gjorde vi oss iordning och åt trerätters middag och lyssna på kvällens artist. Det var en tjej som heter Jenny Almsenius. Helt okänd för mig men hon skön väldigt fint.

Idag var det upp tidigt för jobb igen.