2 veckor LCHF

Imorgon är det två veckor sedan jag började äta enligt LCHF, vilket nästan är lite galet. Jag har inte levt helt "strikt" men försökt att i möjligaste mån avstå från kolhydrater (socker, mjöl, pasta, ris etc). 

Varför jag ja nu detta? Jag har ju ingen övervikt. Jag har snarare dissat dieten och mina två kollegor, som ätit enl LCHF i flera år, har varit väldigt ifrågasatta av mig. Men, så tipsade min kollega Caroline om boken "Ett sötare blod" som jag nu lyssnar på som ljudbok. Jag har inte lyssnat helt färdigt än men tog inte många kapitel innan jag ville ändra mina matvanor. 

Så det har jag gjort. Min älskade söta vaniljyoghurt är utbytt mot fetare turkisk yoghurt. Müsli och havrefras är utbytt mot granola på nötter och kakao ( den har jag visserligen gjort ett tag för den är så god). Pasta, potatis och ris är uteslutet ur middagarna och salladsmängden ökad. Frukost och kvällsmat har även varvats med äggröra, stekt skinka eller bacon. Jag har bakat god kladdkaka på mörk choklad och lite sötningsmedel och imorgon tänkte jag testa att baka en tårtbotten på mandelmjöl och kokosmjöl  istället för vetemjöl. Ska även testa en ny granola med pekannötter, paranötter och kanel. 

Vad säger då boken att lågkolhydratkosten motverkar? Eller kanske ska skriva vad kolhydrater orsakar. Här kommer några exempel: 
• fetma
• hjärtsjukdom
• cancer
• alzheimers
• ledvärk
• diabetes ( vissa diabetiker kan leva utan insulinsprutor genom att inte äta kolhydrater som höjer blodsockret)

Allt är inte 100% bevisat men mer och mer forskning visar att kolhydraterna är boven i många draman. Det tycker jag är skittråkigt för jag älskar bakverk, pasta, mjölkchoklad, glass osv. och jag tror inte jag kommer sluta äta detta för all framtid, men jag ska försöka plocka bort onödiga kolhydrater i vardagen. 
Wish me luck! :-)

På påskafton blev det LCHF-kladdkaka med jordgubbar och grädde. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0