Vaniljpannacotta

Här kommer receptet på lördagens vaniljpannacotta. 


Originalreceptet från Arla.se:

2 gelatinblad
5 dl mellangrädde
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker. 

Mitt lite ändrade recept:
2 gelatinblad
5 dl riktig grädde
1/2 dl socker 
1/2 tsk vaniljpulver


Blötlägg gelatinbladen ca 5 min. Koka upp grädde och socker. Tag av från plattan och rör ned gelatinbladen och vaniljsockret och fördela i portionsskålar. Låt stå kallt minst tre timmar. 

Detta receptet skulle vara till 6 portioner och räckte då till de fyra små glasen på bilden samt tre ännu mindre till barnen. I fortsättningen kommer jag räkna att det räcker till 4 portioner. 
I originalreceptet ska de vara mellangrädde men det köper inte vi och det blev väldigt bra med riktig grädde. 

Efter tips från min vän Camilla så köpte jag en burk med vaniljpulver, alltså finmald vaniljstång. Hur praktiskt som helst! Så mycket lättare än att joxa med vaniljstången. Ekologisk var den också!
1 tsk vaniljsocker = 1/2 tsk vaniljpulver
1 vaniljstång = 1 tsk vaniljpulver

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0