Första skridskoåkningen och morfars korv

Jag fick napp igår på Facebook när jag frågade efter någon is på Skaftö så idag åkte vi till Fiskebäckskil så Oscar fick prova åka skridskor för första gången. Givetvis var han "Bambi på hal is" till en början men ganska snart behövde vi inte hålla i honom utan han åkte (sprang) en bit, vurpade, skrattade och började om. Efter en timma var det dags att åka hem för lunch men Oscar ville inte sluta. Så med en gråtande Oscar åkte vi hem och efter lunch åkte han tillbaka med pappa och mormor. 



Adam var också med på isen men var inte så nöjd med att inte få åka skridskor. Vi hade turen och träffade en familj på isen vars pojkar vuxit ur skridskor i Adams storlek så de åkte vi och köpte på eftermiddagen. Tyvärr kommer han nog inte hinna prova på att åka eftersom det är töväder men nu har vi iaf skridskor nästa gång kylan slår till. 

Idag har vi gjort något annat stort. Vi har gjort morfars korv, Grens fläskkorv, världsberömd i hela Grundsund :-)
Jag önskade mig ett korvhorn till min Kitchen Aid i julklapp så idag har vi ÄNTLIGEN fått till korvtillverkningen. Det är pappa och jag som gjort den. Varför det blev pappa som hjälpte mig beror på att det är han som bäst vet hur man gör. Han var med morfar för massa år sedan och hjälpte honom några gånger. 
Receptet är och förblir hemligt men imorgon ska vi förhoppningsvis få njuta av "morfars korv" för första gången på många år. 

Pappa trär på en ny laddning med fjälster på korvhornet. 
Färdig korv. Lik morfars, åtminstone till utseendet. Imorgon ska vi smaka. 

Kramar Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0