Farväl farmor

Inatt, kl 04.30, somnade farmor in. Hon blev 96 år, 6 månader och 5 dagar. 

Jag fick besked av mamma och pappa igår förmiddag att farmor blivit dålig och att pappa och farbror Bernt skulle flyga hem så snart det gick, vilket var idag på morgonen. 
Efter att ha pratat med min kusin André vid lunchtid, var det bara att ändra planerna och sätta sig i bilen och åka till Kungshamn så fort jag slutade jobbet. 
Farmor försämrades under dagen och från att jag kom, var hon inte kontaktbar. Spenderade kvällen med brorsan och mina kusiner tillsammans med farmor. Andningen glesades ut och vi trodde nog alla att hon skulle vara borta kring midnatt. Men farmor hade andra planer och vid 4.30 somnade hon till slut in lugnt och fridfullt. 

(null)Ungefär kring midnatt tog jag en bild på våra händer. Redan då syns syrebristens spår tydligt på hennes fingertoppar. 

Älskade farmor! I nästan 20 år har farfar väntat på dig. Du var så mycket starkare än vi någonsin kunnat tro. Du såg till att skapa dig ett liv på egen hand trots att du var nyinflyttad i Kungshamn. Du skaffade dig vänner, åt på Fregatten, gick med i bokcirklar, åkte med PRO på utflykter, lyssnade på Andrés konserter i olika kyrkor, spelade bingo och längtade efter besök från barnbarnsbarnen. 
Det är sorgligt att dina sista två år präglades av Corona. Du satt såklart mycket ensam innan, men nu rycktes även våra glesa besök bort. Men vi vinkade nedanför balkongen. Och vi fick börja kramas igen till slut. 

(null)
Min sista bild på farmor togs på julafton. 
(null)
Idag flaggade jag på halv stång vid gula huset. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0