Tjejvättern

Igår var det dags för tredje etappen i tjejklassikerresan som jag gör med Ulrika. Vi åkte till Huskvarna i fredags kväll. Där sov vi hos Ulrikas föräldrar och tidigt på morgonen startade vi resan mot Motala. Ulrikas mamma Britt-Marie var också med så med två cyklar på hållare och en i bagagen gav vi oss av. 

Britt-Marie startade ca halv tio, jag 10:06 och Ulrika 10:08. Det var lite tur för Ulrikas bromsvajer hade pajat under bilresan så hon hann att få den utbytt och vi kunde lugnt ladda med lite mat, toabesök etc innan vi gav oss av mot starten. 

(null)
Strax dags att gå in i startfållan
(null)
På plats i min fålla och bara några minuter kvar till start. 

Trots att jag inte jagade någon speciell sluttid så höll jag mig ändå fokuserad på loppet så några selfies längs vägen blev det inte. Jag stannade på alla tre depåerna, klev av cykeln, gick och hämtade en mugg blåbärssoppa och en slät bulle. Drack soppan på plats och tuggade på bullen längs vägen. På andra depån fyllde jag även upp min vattenflaska. Innan start hade jag tryckt ner två Resorb i vattenflaskan så det var det jag drack längs vägen. Tog även två dextrosol. Energimässigt kändes upplägget perfekt. Kände mig aldrig hungrig eller kissnödig. 

Loppet var väldigt vackert. Bortsett från ett berg med en jobbig stegring så är ju landskapet väldigt flackt vilket såklart är skönt. Samtidigt var den lummiga vägen uppe på berget väldigt vacker, speciellt när träden öppnade upp sig och utsikten över vättern kom fram. Strax efter att jag kört två mil kom ca fem tjejer ikapp mig och jag hakade sedan på dem. Kände att jag orkade följa och gjorde så i flera kilometer. Då kom första depåstoppet och gruppen skingrades. 

När jag hade sa 12 km kvar cyklade en tjej upp bredvid mig och sa att hon hoppades att hon inte störde mig för då hade hon haft rygg på mig nästan en mil. Hade ingen aning men kände mig glad över att jag kunnat hjälpa till. Hon fortsatte ligga bakom sista milen och sedan pratade vi bredvid varandra sista kilometrarna in i Motala. Då glömde vi av tröttheten båda två. Jättekul! 

(null)
Suddig selfie efter målgång :-)
(null)
Fick hjälp att ta en helbild på vita pärlan och mig efter målgång. 

Sluttiden blev 4:09 och jag är jättenöjd Jag hade som mål att komma under 5 timmar för det tänkte jag vore en realistisk hastighet. 

(null)
Självklart vår kompisbild i tjejklassikerresan. 
(null)
Å medaljen! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0