Daimcheescake

Tänkte jag skulle visa upp när jag gjorde daimcheescake med kolasås i helgen. 
Började så bra... 
Med perfekt botten på Digestiv och smält smör. 
Den kondenserade mjölken kokades i nästan två timmar. 

Äggvitor vispades hårt i bunken uppe till vänster. Nere till vänster är äggulor, Philadelphiaost, socker och vaniljsocker. I Kitchen Aidskålen är vispad grädde som rördes ihop med mixad daim. 
Sen blandades allt och breddes på kexbotten och in i frysen. So far so good. 

Cheescaken blev jättebra. Bortsett från ett litet misstag. Jag har nämligen aldrig kokat kondenserad mjölk förut så hade ingen direkt koll på hur den betedde sig när den var klar. Läste att man kunde späda den med en tsk grädde om den var alltför seg. Antar att jag tog 1,5 tsk eller något (trots att jag tog pyttelite i taget) för hux flux så blev den för lös och rann av cheesecaken. Gaaahhhh!
Vill egentligen inte visa min misslyckade cheesecake men jag får väl bjuda på det. Tur att smaken var bra iaf. 

Bättre lycka nästa gång :-)

Receptet kommer från Jennys matblogg. Får länka från datorn senare. Där ser man även hur fin den var planerad att bli. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0