Lussekatter

Vid nattningen igår lovade Henrik Oscar att vi skulle baka lussekatter idag, så så fick det bli. Snabbt in på torget och köpte saffran och jäst och sedan hem och baka. Adam somnade i bilen mellan dagis och hemma så han snusade i soffan medan Oscar och jag bakade. 

Fina i matchande förkläden. Att mitt slutar vid naveln syns ju inte här :-)

Körde på Kungsörnens recept i år och de blev väldigt luftiga och fina. Kan helt klart rekommenderas. Testade det själv eftersom min arbetskamrat kört på det och blev nöjd. 

Recept:
50 gram jäst
200 gram smör
5 dl mjölk
1-2 pkt saffran 
1/2 tsk salt
2 dl socker eller vit sirap (tog 1,5 dl sirap och resten socker) 
Ca 900 gram mjöl. (hade halva mängden Manotoba cream, för det var det jag hade hemma) 

Två tredjedelar av skörden. Den sista tredjedelen är dekorerade med Nonstop (typ) eftersom Oscar inte blev nöjd när jag meddelade att vi inte hade några russin, vilket jag förövrigt inte gillar och självmant väljer bort. 

Nu är dock skörden ännu något mindre eftersom det åkte ner ett par i magen direkt. 

Godnatt från lussebaket. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0