Rosa bandet-loppet 2020

Igår tog jag tillfället i akt att springa (läs jogga)  årets upplaga av Rosa bandet-loppet. I år gavs möjlighet att springa det antingen på hemmaplan eller på plats på Lidingö.  Jag valde givetvis hemma. 

Det var perfekt väder igår så lunchjoggen omvandlades därför till loppet på 10 km. 
Ytterst sällan jag springer så långt (krävs ett lopp i stort sett) så kroppen är inte riktigt van. Fick lite ont i knäna efter 9 km men det gick bra ändå. 58:24 minuter blev sluttiden så det är jag mycket nöjd med! 

(null)
Min nummerlapp och jag. Bilden är faktiskt en efterkonstruktion från idag för att vara med och tävla om en startplats till nästa år. Det blöta håret kommer från regnskuren precis innan :-)
(null)
Om ett par månader beräknas årets medalj dyka upp i brevlådan. Så får nöja mig med en virtuell sålänge. 
(null)
Här är dock en riktig bild efter gårdagens genomförda lopp tagen i omklädningsrummet på jobbet. Glömde helt av att ta en bild ute. 

När jag ändå skriver om Rosa Bandet så tycker jag det är katastrof att Bröstcancerförbundet år efter år tillåter bullar och annat skit att ingå i kampanjen. 
Det krävs inte alltför mycket googling för att lära sig att övervikt ger ökad risk för vissa typer av cancer och att just bröstcancer är en av dessa. 
För ca 5 år sedan lyssnade jag på en bok som heter Ett sötare blod. Där och då ändrades hela min syn på kolhydrater och socker i synnerhet. Det vet mina närmaste. Jag äter numera sött ibland, men mina vardagskolhydrater försöker jag avstå i möjligaste mån. Jag äter på kalas men inte en vanlig lördag. Mitt val är grundat på att jag vill minska risken att bli sjuk senare i livet. 

Tack vare Ann Fernholms (författaren av Ett sötare blod) öppna brev till Cancerfonden och Bröstcancerförbundet blev jag lite mer påläst om sambanden socker-insulin-sjukdomar. Det är väldigt intressant faktiskt. Delade det på min Facebooksida. Idag hade tydligen båda svarat och Cancerfonden står tydligen inte bakom Bcf’s bullkampanj och Bcf själva verkar inte tänka själva utan tycker att en maxgräns på 15% socker är en rimlig nivå på nyttig mat.  Sjukt! 

Trots detta kommer jag köpa det Rosa bandet även i år, för det gör jag alltid. Jag gör det för alla som drabbas.  Å jag vet att alla kan drabbas, även den starkaste och friskaste. 
Just därför tycker jag Ann Fernholms förslag med att avsätta pengar till preventiv forskning är ett utmärkt förslag. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0