Naples

Imorse packade vi ihop oss och påbörjade resan mot Cape Coral och huset vi ska ha i 6 nätter. Första stoppet blev det mastodontstora outletköpcentrat Sawgrass Mill. Visserligen hann vi inte kolla så många butiker häromdagen när vi var på en annan outlet, men huvudorsaken idag var faktiskt att Oscar också ville ha Heelys, alltså skor med hjul under. Sen ville jag givetvis besöka just denna outlet eftersom den är så stor.

Tänkte jag får redovisa inköpen i ett annat inlägg imorgon.

Efter lite shopping körde vi raka vägen mot Naples. Med raka syftar jag på att vägen går spikrakt genom Everglades, mil efter mil.
Längs nästan hela motorvägen går ett vattendrag och efter en stund tänkte jag att det borde ju finnas alligatorer där.  Så vi såg säkert ett 30-tal ligga och sola längs strandkanten.
(null)
Inte lätt att fota när man bränner förbi men jag knäppte av ett gäng bilder på chans och på denna ser man alligatorn ligga på strandkanten längst till vänster på bilden.

Vi mellanlandade sedan i Naples. Vi åt sen lunch, promenerade en kort sväng och barnen lekte på en fin lekpark. Jag gillade verkligen Naples. Litet, mysigt, rent, snyggt och gemytligt.

Lunchdags
(null)
Dyraste glassen, typ ever.
Fullt ös på rutchkanan.

Sedan blev det avfärd hit till Cape Coral. Det hann bli mörkt innan vi kom så vi får kolla in omgivningarna imorgon.

Strandhäng

Idag har vi hängt med våra grannar, grabbarna Läbom, på Miami Beach. Det blev en riktig kanondag!

(null)
Det har hoppats i oändligt många vågor.
Tre tittar upp.
Tre tittar ner. De kollar alltså när fötterna grävs ner i sanden :-)
Ännu mer våglek.

Victor hade en toppendag på stranden. Satt lugnt och snällt och käkade äpple och när Henrik gick för att köpa pizza, somnade han gott i vagnen.

Nöjd med livet!
Pizza under parasollet.
Mera bad!

Ikväll kom sedan killarna hit så åt vi på restaurangen här på hotellet.

Fort Lauderdale

Idag började vi dagen med ett frukostbesök på Ihop, som är ett pannkaksställe som finns lite varstans. Grabbarna beställde varsin från barnmenyn och Henrik och jag fick i oss även lite ägg och bacon mm.

Amerikanskt frukostbord? Får bli carb-detox på hela familjen hemma.

Tyvärr slutade besöket tvärt när Victor lyckades välta ut Adams juiceglas över hela Henrik. Victor är överlag rätt krävande just nu och jag tror det delvis beror på all skitmat. Den lilla kroppen är helt enkelt inte van vid pommes, pannkakor och pepparkaksgrunden som lades på hemmaplan. Eller så är han helt enkelt en trotsig blivande tvååring.

En härlig stund på stranden med bara glada miner.

Lunch på Burgers & Shakes

Sedan "cabbade" vi av Jeepen (lyfte av de främre takdelarna) och körde norrut mot Fort Lauderdale.
Nöjd kille!

(null)
Lite höghus längs vägen vid Sunny Isles Beach.

Everglades

Idag tog vi en liten biltur mot Everglades vildmarker och besökte Gator Park. Där blev det en båttur med en airboat (sån där med propeller bak som man ser i polisskolanfilmen).

Redan vid parkeringen fick vi se en alligator på andra sidan staketet. Sedan blev det båttur för att spana in fler. Men en stor del av turen var att sväva fram i hög fart över träskmarkerna.

Efter båtturen blev det en "show" och sedan fick man fotograferas med en liten alligator.

(null)
En alligator till vänster och krokodil till höger.
Info och humor från mannen som visade upp alligatorerna.
Den stora alligatorn bar han inte omkring på :-)
Våra helt orädda killar bar gärna på den lilla alligatorn. Victor klappade den som vilken hund som helst.

Efter Gator Park åkte vi till Dolphin Mall. Där blev det lunch på The Cheescake Factory och lite shopping på Nike. Hade gärna fått till lite mer shopping men orken tröt, speciellt för Victor som inte ville sitta kvar i vagnen.

(null)
Oscar köpte en cool hoodie.
Han fick även en golfpike.
Jag köpte dessa. Grå med lite rosa på sulan.
(null)
Henrik köpte också grå skor och en blå golfpike.
Oscar köpte en T-shirt och lite tjockare överdragsbyxor som matchar hoodien. Det blev även ett par Flip-flops.

Adam ville inte ha något. Men när vi skulle gå hade han sett ett barn med skor med hjul. Så han och jag tog en extratur och lyckades hitta.  (null)
Adams Heelys. Grå skor är ett gemomgående tema tydligen.

På Michael Kors var det minst 70% i hela butiken så nu funderar jag på om jag inte behöver en väska trots allt...

Hann bara snabbkolla på Ralph Lauren och Hilfiger och där var en del fint såg det ut som.

Miami dag 1

Efter en lång gårdag med tre flygresor, vaknade vi i morse på Hiltons flygplatshotell.

(null)
Läckert med tio våningars takhöjd i mitten. Frukosten var också mycket bra (bra stekt bacon mao).

Oscar och Henrik åkte och hämtade hyrbilen, Adam underhöll Victor genom att promenera några varv på loftgångarna.

En Jeep! Adam och Oscar väldigt nöjda.

Åkte till Miami Beach i väntan på att hotellrummet för kommande nätter.

(null)
Lifeguards som matchar huset.
Full storm
Selfiemannen :-)

Efter en lunch längs strandpromenaden åkte vi till hotellet och tog en Siesta. I receptionen står denna urfina  julgran.  (null)
Snötäckt gran.

Luciatåg

Nästan två veckor sedan senaste inlägget. Men det har å andra sidan inge funnits så mycket kul att skriva om. Magsjukan har hälsat på. Victor och jag har drabbats och det har varit "söderut" som problemen varit. Men herre min ge vad trött och bedrövlig man blir. Suck och stön!

Igår var det Lucia och vi började hela familjen hos Victor på förskolan. Föräldrar och barn samlades i en ring och sjöng sånger tillsammans. Sen var det fika. Då stack Oscar, Adam och jag vidare till skolan.

(null)
Snabb bild på förskolan innan vi drog vidare. Blev tyvärr inte bättre i mörkret.

På skolan var det ett gemensamt Luciatåg för lågstadiet i arenan. De är verkligen fantastiskt duktiga alla barnen.

Massa Lucior som lyser upp. Tomtar och pepparkakor satt på golvet.

Sedan var det även fika på skolan och jag fick springa emellan killarnas klassrum för att vara med på bådas.

Väl på jobbet blev det inte många timmars jobb innan det var dags att själv klä sig som tärna för jobbets luciatåg.

(null)
Luciatåget på jobbet. Jag sjöng altstämma för ovanlighetens skull, men det var kul att vi lyckades lägga stämma på flera av låtarna.

Avslutar med en bild på en pepparkaksätande pepparkaka.

En riktig pepparkakegris :-)

1 advent

Vilken tur att vi adventspyntade redan förra helgen för denna helgen har vi inte hunnit mycket hemmavid.

Vi började redan i fredags med att spela in reklamfilm för Vallens IF och Bingolottos uppesittarkväll tillsammans med familjen Mikaelsson. Pappa Fredrik är hjärnan bakom all musik, film, radio och andra kuligheter som görs för Vallen. Filmen finns på Facebook att beskåda.

Igår kom mamma och pappa hit och passade barnen medan vi åkte till Mysterna/Gerrebacka på det traditionella glöggmyset hos Magdalena och Andreas. I år firade vi även Andreas som fyllde 40 i somras så vi blev bjudna på massa god mat.
Massa godsaker!

Idag var det upp tidigt och iväg på handbollsträning med Oscar. Sedan väntade två innebandymatcher i Kungälv.
Två matcher a 2x20 min på fullplan, så de fick kämpa bra och det gjorde de. Trots knappa förluster spelade de jättebra. Lagen de möter är ett år äldre, vilket innebär tuffare motstånd.

Ikväll har vi blivit bjuda på adventsfika som visade sig bli både mat och fika. Tack fam Bergermo/Alkstrand för jättegod och trevlig em/kväll.

Hoppas Ni har haft en fin första advent!