Oscars jakthelg

I helgen var, som jag redan nämnt, Henrik och Oscar iväg på rådjursjakt. Oscar var laddad till tänderna och pratade mer om jakten än att julafton närmar sig. De åkte iväg på fredag kväll, jagade under lördagen och kom hem söndag morgon.

Nöjd kille framme i jaktstugan.
Oscar och Henrik på plats i skogen, redo att börja jakten.
Korvgrillningspaus med gubbarna framför elden.
Eftermiddagspasset blev tydligen lite långtråkigt. Sötnosen somnade i gräset och sov i 45 min. Under tiden passerade ett rådjur men på för långt håll för att skjuta.

4:e advent

Henrik och Oscar åkte tidigt från jaktstugan för att hinna till Oscars innebandyträning kl 9. Adam och jag började vakna till liv vid 9.30 så vi hade en riktigt skön sovmorgon. Vid lunch var Adam på kalas med några av hans goa förskolevänner och även vi mammor hade en mysig stund med fika.
Fyverkerier i glasstårtan och skönsång för födelsedagskillen.

Efter kalas och handbollsträning tog jag mig en tur till torget men köpte inget mer än pärlor.
När jag kom hem började vi istället baka pepparkakor.
Oscar trycker ut pepparkakorna ur degen. Adam var med en kort stund men tyckte spel på paddan var roligare när första plåten var klar.

Oscar hjälpte även till att mysa till det genom att tända fjärde ljuset.
En varm och mysig söndagskväll med pepparkaksbak, TV-kalendern och pärlpyssel
Medan jag kavlade pepparkaksdeg, pärlade Oscar husvägg och medan han stansade pepparkakor, pärlade jag. Vi hann bara få klart denna vägg så fortsättning lär följa imorgon.

Ett annat pyssel som jag planerat att ta mig an inom kort är att ge den gamla granen nedan ett nytt liv. Granen hade vi hemma i Grundsund när jag var liten så det är lite nostalgi över den. Problemet är bara att toppljushållaren saknas så är det någon som har en likadan gammal gran och inte vill ha den längre så tar jag tacksamt emot en ljushållare. I värsta fall får jag bara såga av den lilla fyrkanten i toppen och låta stjärnan vara tom i toppen.

Den gamla granen ska få nytt liv har jag tänkt.

Adam och jag

Igår åkte mina två största älsklingar iväg för att tidigt idag jaga rådjur. Därmed blev Adam och jag ensamma hemma. Idag har vi haft en heldag tillsammans och haft en riktigt mysig dag. Vi har exempelvis varit på Pippi Långstrump på Lisebergsteatern med Anna och Alice. Vi kom in på teatern bara någon minut innan teatern började eftersom vi hamnade i bilkö vid Kareby innan Kungälv, där en bil fattat eld (en 2 år gammal BMW, vilket är lite märkligt). Vi satt i kön ca 45 minuter skulle jag tro. Teatern var iaf jättebra och barnen var nöjda.

Nästan hela ensemblen i finalnumret.

Adam och jag passade på att ta en tur inne på Liseberg när vi ändå var där och han hann träffa en kanin och åka Farfars bilar.

Vi stannade till på Bäckebol på vägen hem där vi mötte upp mor och far som kom från Landvetter/Spanien. De följde med oss hem en kort sväng innan de fortsatte hemåt Grundsund. Adam och jag hade sedan middag på tu man hand; tacos.

Mitt fina och tokiga middagssällskap.

Vi har under dagen fått lite rapporter från skogen. Får nog göra ett eget inlägg om Oscars första jakt imorgon. Kanske ska skriva jaktförsök, för det blev inget rådjur idag.

Lucia

Denna vecka har vi firat Lucia och på själva Luciadagen var vi på Adams förskola och njöt av deras Luciatåg. Adam var, till min stora glädje, stjärngosse. Han var den enda som var det och han var såklart världens finaste med sin strut och stjärna. Adam sjöng med högt och fint i alla låtar. På förskolan var tåget utomhus och de hade gjort det väldigt fint med massor av ljuslyktor på skolgården.
Sötaste stjärngossen Adam

I onsdags var det dags för Oscar och förkoleklasserna och han ville vara tomte. Då var vi i gympasalen och Oscar och alla barnen sjöng jättefint och var superduktiga. De sjöng flera nya sånger som jag aldrig hört men även några klassiker. Så mysigt!
Gladaste och sötaste tomtenissen Oscar <3

Tredje adventshelgen

I fredags åkte vi upp till Smögen. Vi har julpyntat lite i huset men har fortfarande en del kvar. I lördags åkte vi till Tumlaren och badade med lilla kusin Svante. Där var väldigt lite folk och mot slutet var vi själva så barnen kunde få leka, skvätta och hålla på så mycket de ville.

Efter lunch åkte Oscar och jag till Kungshamn där det var julmarknad.

Oscar fick en godispåse av tomten när han lämnade sin önskelista. Sedan skulle tomten dansa runt granen som synes i bakgrunden.
En gubbe med två getter, div stånd med försäljning och lotterier och massa folk. Trevligt!
Oscar fick en byggsats till en fågelholk av killarna vid Jägarförbundets bord. Den kommer vi nog hänga i päronträdet på Smögen.

Igår kväll var vi hos Ulla och Dick och firade lite jul med familjen. Kattis är hemma från Schweiz så vi passade på att ses hela familjen. Vi åt bl.a hummer och en smarrig daimparfait.

Tusen Tack för igår!

Idag ställde vi klockan och åkte från Smögen vid 8.30 för att hinna till Adams handbollsavslutning kl 10.

Vackert när vi körde hemåt.
Adam in action. De skulle hålla igång ballongen genom att slå på den med tennisbollen. Det gick fint :-)
Ett två tre- apelsiiiiin! (Som tomten sa på Tivoli när det var dags för foto). Barnen fick en sån där polkagriskäpp i ett snöre kring halsen, som en medalj, pepparkakor och clementin.
Hemma i det sköna vädret var Adam ute och blåste såpbubblor medan Oscar var på sin handbollsträning.

I övrigt har vi haft en skön söndag. Båda killarna har lekt med kompisar och vi hade även grannarna inne på glögg och fika. Det var julmysigt!

I morse fick jag äntligen packa upp nya ljusstaken och tända ljusen.

Veckorna går

Det har inte hänt så mycket spännande denna vecka men dagarna rullar på ganska snabbt tycker jag. Imorgon går vi in i v 32 och tankarna på att Filur ska ut snart har börjat smyga sig på.
Jag mår fortsatt bra bortsett från att det ibland låser sig i ryggen så högerbenet inte svarar (läs: gör svinont), men det händer mest när jag reser mig upp efter att ha suttit en längre tid och brukar släppa efter en liten stund. I övrigt är det vara tillfälliga känslor av att "jag inte får plats".
Idag kunde brorsorna känna hur Filur hickade i magen :-)

Andra advent

Söndagen den andra advent vaknade hela familjen utsövda i hotellrummet i Malmö.

Sedan njöt vi av en låååång hotellfrukost som fick tio poäng tack vare det fantastiska baconet. Allt var knaperstekt, rubbet! Ingen sladdrig äcklig mjukisbacon inte. Sen fanns det mesta man vill ha också. Killarna mumsade både pannkakor och våfflor.

Vi checkade ut från hotellet och körde hemåt med ett kort stopp i älskade Ullared. Första besöket med familjen där och det var snabbt matcherat. Vi plockade det vi skulle ha och drog oss mot kassorna. Från ingång till utgång på 1 tim och 45 minuter. Det gick över förväntan med man och barn, men jag vågade inte utmana ödet och kolla på något extra direkt.

Vi var hemma i Getskär vid 16.30 och fick äntligen tända det andra ljuset.

Malmö-Köpenhamn

Igår vid nio drog hela familjen Roderhult söder ut mot Malmö. Där parkerade och lämnade vårt bagage på hotell View i Hyllie.
100 meter från hotellet låg tågstationen där vi tog tåget mot Köpenhamn.

Hela familjen i hissen på hotellet.

Framme i Köpenhamn åt vi lunch på Hereford Beefstouw. Gud vad det är bra när restaurangerna är barnvänliga och ställer fram ritblock och pennor. Det är verkligen toppen!

Sedan fortsatte vi och tog en promenad fram och åter på Ströget.

Tre älsklingar och massor med folk.
Galna familjen på Ströget.

Blev givetvis ett besök i Legoaffären.

Testade Legocykeln.

Efter turen på Ströget började mörkret sakta komma så vi drog oss mot Tivoli. Det var galet mycket folk där men det var bara att gilla läget.

Väldigt vackert på Tivoli.

En riktig amerikansk gran. Juligt värre!

Vi åkte ett litet pariserhjul med luftballonger.

Adam och jag i ballongen.

Jättefin utsikt över parken.

Killarna åkte även en karusell.

Och de ville fotas med isbjörnen.

De fick träffa tomten, lämna sina önskelistor och fotograferas.

Fotograferiet med tomten fick vi köpa. Det var två ganska blyga killar som träffade den jättesnälla tomten. Han tog sig tid och pratade med alla barn, läste deras listor och frågade var de kom ifrån osv. Det var helt klart värt väntan. Sen fick de en chokladbit var också.

Efter träffen med tomten tog vi tåget tillbaka till Hyllie. Vi fick byta tåg vid Kastrup där det var även var passkontroll.

Åter vid hotellet kunde vi checka in på vårt hörnrum på 13:e våningen med utsikt över bl.a Öresundsbron.
Vi gick direkt tvärs över gatan till Emporia och åt middag på Vapiano.

Pizza och pasta blev det till middag.

Julgran 2016

Igår åkte barnen och jag och köpte julgran. Eftersom vi har ett matsalsbord där granen brukar stå, har vi fått byta plats på den, vilket innebär att vi inte kan ha en sån stor gran som vi brukar ha. Men vi hittade en som var ganska fin som vi blev nöjda med.

Oscar klädde av granen igår.
Vår nakna lilla gran

Idag har Oscar, Adam och jag klätt granen och som alltid är den så mycket finare i verkligheten än vad jag kan fånga på bild.
Jag hittade ett stativ i skåpet som jag nästan glömt bort så jag passade på att ta några bilder med lite varierande inställningar.
Fråga mig inte vad bara, för det har jag ingen aning om, mer än att de nedersta bilderna har längre slutartider.

Granen står så grön och grann i stugan.