Chokladkolapaj

På Instagram ladd jag ut bild på efterrätten vi åt i lördags, vilken var chokladkolapaj. Jag har aldrig ätit detta förut, än mindre bakat och jag hittade receptet genom att helt enkelt bildgoogla "efterrätt". Den finns i flera varianter men jag valde att testa den med två lager kola. 

Recept:

Botten
200 gram Maryland cookies (gärna choklad)
50 gram smält smör

Mixa kakorna och häll i det smälta smöret. Fördela i en form med avtagbar kant. (Jag har tyvärr ingen vackrare än denna) Ställ in i kylen. 

Mörk chokladkola:
1,5 dl grädde
1,5 dl socker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
1/2 tsk ättika (12%)
50 gram smör. 

Koka grädde, socker, sirap och kakao i ca 10 minuter tills smeten uppnått 120 grader. (Tog ganska exakt 10 minuter för mig)

Tag av kastrullen från spisplattan och rör ned ättika och smör. 


Fördela den mörka chokladkolasmeten i formen. Sätt in i kylen igen. 

Ljus chokladkola:
1,5 dl grädde
1,5 dl socker
1 dl ljus sirap
1/2 tsk ättika (12%)
100 gram vit choklad
50 gram smör

Gör som ovan; koka grädde, socker och sirap i 10 minuter (120 grader). Ta av kastrullen och rör i ättika, hackad vit choklad och smör. 

Häll den ljusa smeten ovanpå den mörka och ställ in i kylen. 

När pajen stått en stund eller strax innan servering valde jag att dekorera med spritsad grädde samt pudra med kakao. 

Kakan är väldigt mastig så den bör serveras med grädde. 


Så här fin blev den i profil. Får försöka uppdatera här när jag lagt över kamerabilderna. 

Receptet hittade jag på alltommat.se

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2014-10-20 @ 16:32:13
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0