Rom

Helgen som gick besökte Henrik och jag Rom. Vi åkte på torsdagen och firade på fredagen den 2 augusti vår 5-åriga bröllopsdag. Rom var en otroligt speciell stad med alla fantastiska gamla byggnader precis överallt, små smala gränder med sina kullerstenar mitt i stan, god mat och mycket mer. Just denna helg låg temperaturen på mellan 36-38 grader i skuggan så vi sökte ständigt skugga under våra promenader mellan sevärdheterna. Trots värmen hade vi fyra riktigt härliga dagar för oss själva. Fick en liten dos av pojkarna varje dag via Facetime och det gjorde vår längtan något lättare.
 
5-årsdagen fiarde vi med att besöka Vatikanstaten med Peterskyrkan och Sixtinska kapellet. Klättrade högst upp i kupolen på kyrkan och Wow, vilken utsikt över hela stan. På kvällen åt vi middag på hotell Eden vars restaurang har en stjärna i Guide Michelin. Jag förstår varför. Vi drack en drink innan vi fick vårt bord och redan där bullades det upp med snacks och snittar värre än en förrätt. Vid bordet beställde vi varmrätt och dessert men fick givetvis en aptitretare innan, en mellanrätt och en efterdessert så istället för våra två rätter fick vi fem rätter. Tur att vi bara hade en liten nedförsbacke hem till vårt hotell för vi var så mätta när vi gick därifrån. För mig, som inte besöker denna typ av restaurang alltför ofta, är det verkligen en fantastisk upplevelse. Ett litet bord med linneduk för min handväska, Henrik fick meny med priser, jag utan (!) och denna enorma service från det man kliver in i lokalen. Jag Älskar't!
 
Här kommer några mobilbilder
 
Kollage 1: Fontana di trevi, spanska trappan och ett monument på Piazza del popolo
Kollage 2: Peterskyrkan
Kollage 3: Colosseum
Kollage 4: Längst ner Pantheon (de andra har jag glömt, får kolla upp vad de heter)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0